British Airways: z Londýna do Houstonu ekonomickou třídou
Nástupní letiště
Registrace British Airways se na londýnském letišti Heathrow nachází v terminálu 5. Zaregistrovala jsem se den předtím online, ale nemohla jsem si vytisknout palubní lístek, a nepodařilo se mi ho vyzvednout ani v zařízení na samoobslužnou registraci. Nakonec jsem palubní lístek získala u přepážky pro zavazadla, kde jsem si také zaregistrovala své zavazadlo; služba byla efektivní, ale jen základní. Čekací fronty u bezpečnostní kontroly byly krátké a do odletové zóny jsem se dostala do 10 minut po příchodu do terminálu - to byla velmi uspokojivá zkušenost.
Nástup do letadla
Nástup probíhal u brány A18. Došlo k menšímu zpoždění, což nám však předem ohlásili. Při nástupu se používaly různé stupně priority. Ty začínaly First Class (I. třídou) a držiteli karet Emerald/Gold, po nich následoval Club World a držitelé karet Sapphire/Silver, a nakonec držitelé Ruby/Bronze. Poté začal všeobecný nástup, u kterého se nepoužíval systém zón. Nebyl zde uplatňován přednostní nástup (priorita) pro rodiny s dětmi, starší lidi atd.. Služba u brány je zdvořilá a efektivní a i přes zpoždění byl nástup dokončen včas.
Letadlo a prostor pro cestující
Boeing 747-400, ekonomická třída, kde bylo využito přibližně 70 % kapacity. Letadlo mělo zrenovovaný prostor pro cestující s novými sedadly a systémem IFE.
Povolené množství zavazadel
Podle stránek www.britishairways.com je bezplatné množství při standardním jízdném World Traveller 1 zavazadlo (max. 23 kg). Na palubu si cestující mohou vzít 1 kabelku/notebook (max. 23 kg a do 40x30x15 cm) plus 1 další příruční zavazadlo (max. 23 kg a do 56x45x25 cm).
Sedadlo
Sedadlo v ekonomické třídě má šířku 80 cm a osobní prostor působí pohodlně, pokud není předchozí sedadlo sklopené. Šířka je dobrá a sedadlo je vybaveno nastavitelnou opěrkou hlavy. Sedadla mají širokou obrazovku PTV (23 cm) a integrovanou zásuvku USB, ale není zde zásuvka 110 V na větší přístroje. Stav sedadla byl uspokojivý, potahy čisté a jejich barvy nevybledlé. Na opěrce pro ruce byly nějaké škrábance, a když jsem se snažila upravit si opěrku hlavy, ta upadla… což bylo překvapení.
Prostor pro cestující a toalety
Prostor pro cestující byl při nástupu čistý. Potahy byly v dobrém stavu, stejně tak jako koberce, a které byly zřejmě vyměněny za nové. Nebyly k dispozici úložné prostory nad hlavou ani další panely. V zadní části letadla se nacházely 4 umývárny pro ekonomickou třídu, které byly čisté, ale měly starší vybavení, ač v dobrém stavu.
Dodržování času
Letadlo se rozjelo asi o 25 minut později a přistálo 45 minut později, avšak kapitán upozornil, že přiletíme do Houstonu s menším zpožděním.
Jídlo a pití
Asi 30 minut po odletu přijely mezi cestující 2 vozíky (jeden do každé uličky) se službami baru. Ty zahrnovaly celou řadu nápojů včetně piva, vína a destilátů, nealko nápoje, jako je voda a džusy. Fascinoval mě nedávno zavedený systém „Book the Cook“ pro cestující v ekonomické třídě a objednala si před letem možnost „Taste of Britain“ za 16 GBP. Systém byl propagován jako vylepšení stravování a nabízel 6 možností menu na tácku: Gourmet („Gurmán“), Taste of Britain („Chuť Británie“), Healthy („Zdravé“), Asian („Asijské“), English Breakfast („Anglická snídaně“) a Vegetarian („Vegetariánské“). Protože jsem ho již vyzkoušela při letu s irskými Aer Lingus (sesterské aerolinie BA) a zanechal na mě dobrý dojem, chtěla jsem srovnávat. Bohužel však, i přes opakované potvrzení od zákaznického centra BA před letem, mnou objednané menu nebylo naloženo.
Nahlásila jsem tuto skutečnost personálu a rychle mi nabídl jídlo pro Club World. I když to nebylo to, co jsem si objednala, jednalo se o patrné zlepšení oproti standardnímu jídlu v ekonomické třídě. Protože jsem dříve také nejednou cestovala Obchodní třídou (Business Class), byla jsem překvapena tím, co British Airways dnes nabízejí dlouhodobě jako „premium catering“. Chuť byla dobrá, ale podle mého názoru prezentace a množství jídla bylo základní, z hlediska standardů pro Obchodní třídu a rok 2017.
Druhé jídlo tvořila standardní nabídka pro ekonomickou třídu, což znamenalo krabice s občerstvením, které bylo pěkně prezentováno v imitaci piknikového koše spolu s miniaturním kostkovaným ubrusem. Krabice obsahovala půlku kuřecího sendviče coronation a koláčky s marmeládou a šlehačkou; opět kvalita jídla dobrá, ale připadalo mi jako naprosté minimum při letu trvajícím 10 hodin, především když British Airways zrušily bezplatné občerstvení v kuchyňce. Můžete si však od personálu zakoupit pytlík sladkostí (za ceny asi jako v kině).
Zábava
Boeing 747-400 měl u každého sedadla osobní systém AVOD IFE s obrazovkou 23 cm. Výběr programů byl rozsáhlý, nejen co se týče amerických a britských filmů, ale také mnoha v dalších jazycích. Velký výběr byl také u TV programů s řadou oblíbených amerických TV seriálů. Sluchátka byla typu „do ucha“ a zapůjčení zdarma.
Pohodlí
Před nástupem byl u každého sedadla polštář a deka a jejich kvalita splňovala uspokojivý standard. Nebyly k dispozici žádné luxusní bonusy (maska na oči atd.). V umývárně bylo standardní tekuté mýdlo.
Personál
Celkově jsem byla se službami personálu spokojena, byl optimistický a zdvořilý. Na chybějící volbu jídla reagoval velmi rychle s tím, že záležitost nahlásil dál. Spravedlivě jsem dostala náhradu, aniž bych musela kontaktovat zákaznické centrum BA, což mě mile překvapilo. Mimo hlavní služby se personál zdržoval převážně v kuchyňce, odkud si event. další nápoje musel každý přinést sám. Protože let nebyl plný, mohla jsem se bez problémů dostat ze svého sedadla u okna. Co se týče interakce s personálem, představovala pro mě nadprůměrně dobrou zkušenost, jen je škoda, že jí nebylo více.
Přílet
Při příletu do Houstonu čekal obvyklý dav pozemního personálu s inv. vozíky, který je dnes přítomen u každého příletu do USA. Od něj byl jen kousek cesty pěšky k imigrační kontrole, která zabrala asi 20 minut. Zavazadla se začala objevovat, když jsem se dostala k výdeji, přičemž moje se přišlo na řadu ani ne do 5 minut.
Závěr
Když pominu chybějící objednané jídlo, celkově byla moje zkušenost s letem spíše dobrá. Personál záležitost dobře a rychle vyřešil, velmi se omlouval a ukázalo se, že díky jejich internímu systému jsem nemusela znovu kontaktovat zákaznické centrum BA (což byla nedobrá zkušenost ještě před samotnou cestou). Jinak zkušenost z terminálem 5 na letišti Heathrow můžu označit za dobrou; terminál při odletech efektivně funguje, což považuji za hlavní.
Co se týče letadla, mám ráda Boeingy 747-400 a je pro mě vždy potěšení (ačkoli poměrně vzácné) nějakým cestovat. Je dobře, že bylo zmodernizováno sezení a připojen systém IFE, ale jsou místa, kde se na letadle projevuje jeho věk.
Protože jsem v posledních 12 měsících cestovala s mnoha významnými transatlantickými přepravci, catering v ekonomické třídě British Airways můžu označit za dobrý průměr, co se týče množství, a také jeho kvalita je dobrá. Přitom musím pochválit možnost, že si stále mohu dát grátis dobrý gin s tonikem, ačkoli se uvidí, jestli British Airways uchovají tento bonus i v budoucnosti.
Co se týče hodnoty za peníze, ta je podle mě stále nižší vzhledem k tomu, že si BA za mnohá jídla nechává platit navíc. V ekonomické třídě jídlo omezili na naprosto nezbytné minimum a kromě IFE a baru je vše ostatní průměr či pod průměrem. Zpáteční letenka stála 750 GBP u cestovní agentury, zatímco u British Airways více jak 1000 GBP. Přitom se rozhodně nejednalo o rezervaci last minute,rezervovala jsem si letenku 6 týdnů předem. Původní odpolední let (novějším Boeingem 787) se nekonal, protože byl zrušen a já byla přesunuta na méně populární čas odletu brzy ráno. Za to jsem dostala standardní formální omluvu od BA s tím, že prý „splnili svá „pravidla a podmínky“; tato odpověď byla slabá a zklamala mě.
Přestože jsou British Airways hodnoceny čtyřmi hvězdičkami (4-Star Airline), kvůli pokračujícím škrtům ve standardech obchodní a ekonomické třídy se vypadá jejich další hodnocení neudržitelně. Služby personálu British Airways v současnosti představují jedinou spásu, ale celkový duch upadá zřejmě i tady.