Kia Sportage: 5 generací korejského SUV
Kia Sportage je jedním z nejdůležitějších modelů korejské automobilky v Evropě. My - obyvatelé starého kontinentu auta této kategorie milujeme, a tak se pátá generace prodává jako rohlíky na krámě. Když se v roce 1994 začala nabízet ta první, takový úspěch čekal málokdo.
Zlaté devadesátky?
Pohled na první generaci vozu Kia Sportage a její porovnání s tou současnou dokonale dokresluje dvě věci - vývoj segmentu SUV i vývoj samotné automobilky Kia. Ani v jednom případě pak devadesátá léta nemůžeme označit za zlatý věk. Tehdejší SUV oscilovala mezi vyššími kombíky a off-roady. Z obojího si pak brala přesně opačné věci, než je tomu dnes. První Kia Sportage vypadala jako zvláštně přifouknutý běžný kombík. V jejích útrobách se však skrýval drsňák. Základem podvozku byl žebřinový rám, který vozu propůjčoval nevšední schopnosti v terénu. Na asfaltu to ovšem bylo slabší. Podvozek nebyl moc komfortní a pohodě posádky nesvědčila ani vyšší hlučnost na palubě.
První generace Kii Sportage byla konstruována ve spolupráci s Mazdou. Kia tak mohla využít nejen podvozku, ale i pohonných jednotek. To mělo blahodárný vliv na spolehlivost vozu. Zatímco dnes se korejské automobilky dlouhou zárukou zaručují za kvalitu svých výrobků, v devadesátých letech Kia pravidelně uzavírala žebříčky spolehlivosti. Sportage však v rámci značky vždy patřila k tomu lepšímu.
Proměna na začátku milénia
Móda SUV, jak je známe dnes, se v Evropě začala pořádně rozjíždět po roce 2000. Ltopočet 2004 pak znamenal příchod druhé generace modelu Sportage, který byl technicky spřízněný s Hyundai Tucson. To oběma Korejcům vydrželo dodnes, stejně jako tradiční pojetí dnešního SUV. Základem je klasický osobní vůz, který naroste do všech stran a designéři jej namaskují tak, že by se s ním člověk chtěl vydat do pralesů či pouští. Revírem těchto vozů jsou však rozbité městské uličky a polní cesty k chatovým oblastem. No a samozřejmě i civilizované silnice všech typů.
Druhou generací se Kia Sportage určitě přiblížila vkusu Evropanů i kvalitě, na kterou byli zhýčkaní Evropané zvyklí od domácích značek. Bodovala však především cenou a rozsáhlou výbavou. Materiály na palubě i spolehlivost se posunuly někam k průměru třídy.
To se však změnilo s příchodem třetí generace v roce 2010. Kie se povedl opravdový majstrštyk. Ve všech ohledech minimálně dohnala mainstreamovou konkurenci a leckde ji i předehnala. To platí zejména v designu a spolehlivosti. Sedmiletou zárukou způsobila na trhu šok, stejně jako výsledky všelijakých statistik spolehlivosti, kde se její vozy začaly pohybovat v horních patrech. Nová auta ale prodává hlavně vzhled a ten se opravdu povedl. Třetí Kia Sportage působí i po letech velmi dynamicky a moderně. Oranžová metalíza autu sedla asi úplně nejvíce. K tomu si přidejte bohatou výbavu a výbornou cenu a musí vám být jasné, že toto auto byl hit.
Avantgardní současnost
A hitem je až dosud. Platilo to o čtvrté generaci vyráběné v letech 2016-2021 a platí to i o té současné - páté. S jejím příchodem se navíc Kia posunula zase o kousek dál - stala se průkopníkem v oblasti designu. Stávajícímu pojetí vzhledu Kii Sportage se blíží snad jen sesterský Hyundai Tucson. Avantgardní tvary na ní nepůsobí nijak lacině ani prvoplánově. Naopak, vše je promyšlené a tvoří jeden harmonický celek. To platí i o pohonných jednotkách, mezi kterými najdete zážehové i vznětové agregáty, klasiku, hybridy i plug-in hybridy. Vybere si skutečně každý.
I stávající Kia Sportage je ale hlavně rodinným vozem. Posádku tak hýčká pohodlný podvozek i solidní materiály na palubě. Auto má zavazadlový prostor o objemu velmi slušných 591 litrů. Prostor pro posádku tím ale nijak netrpí a čtyři urostlí dospělí se do auta úplně pohodlně vejdou, stejně jako pětičlenná rodina s dětmi. Radost jim pak udělá rozsáhlá komfortní a bezpečnostní výbava plná moderních vychytávek.