Pojistěte si zavazadla pro případ poškození
Zejména při letecké přepravě často dochází k poškození kufrů. Pro řadu cestovatelů je rozbitý kufr při letecké přepravě při příletu na dovolenou nepříjemnou záležitostí. Kdo by nezažil čekání a vyhlížení svého zavazadla u pásu s přáním, že nebude mít odlomená kolečka, nebo jinak poškozený kufr. Na úvod je třeba říci, že na všechny případy poničených, zpožděných či zcela ztracených zavazadel je v mezinárodní legislativě pamatováno prostřednictvím tzv. Montrealské úmluvy, která stanoví plnou odpovědnost dopravce za zavazadla, která přijal k přepravě.
Víte, jak se zachovat, když vám letecká společnost poškodí přepravované zavazadlo
V případě poškození zavazadla ihned po příletu zamiřte k přepážce reklamace zavazadel / Baggage claim nebo vyhledejte pobočku letecké společnosti a společně se zaměstnancem letiště musíte vyplnit protokol o poškození zavazadla (tzv. PIR protokol - Property Irregularity Report). Získání PIR protokolu je nesmírně důležité, neboť slouží jako důkaz o poškození vašeho zavazadla. Po získání PIR protokolu doporučujeme poškození zavazadla důkladně nafotit.
Nárok na odškodnění pochopitelně máte, ale je potřeba dodržet určitý postup
POZOR : Lhůta pro podání reklamace je v případě mezinárodních letů 7 kalendářních dní. Ověřte si podmínky dané letecké společnosti.
Mnoho cestujících se bohužel mylně domnívá, že výše uvedeným postupem je vše vyřešeno, letecký dopravce je bude sám od sebe kontaktovat a vyplatí jim odškodnění. Získáním PIR protokolu disponujete důkazem o poškození zavazadla, dále je však třeba písemně uplatnit nárok na náhradu škody u leteckého dopravce, a to do sedmi dnů ode dne převzetí zavazadla. Nárok lze uplatnit přes emailovou adresu ale většinou je to přes reklamační formuláře na webových stránkách leteckých dopravců. Reklamace vyplněním PIR protokolu nelze považovat za řádně uplatněný nárok. Pokud ve stanovené lhůtě reklamaci neuděláte, nic vám letecké společnosti následně nevyplatí. Pojištění zavazadel má totiž tolik podmínek a výjimek, že přinese v řadě případů jen minimální nebo nulovou kompenzaci.
Pojištění zavazadel je možné sjednat jako připojištění k cestovnímu pojištění.
Pro zahraniční cesty je možné ho sjednat pouze spolu léčebnými výlohami. V případě pojištění cestovních zavazadel do tuzemska je možné uzavřít samostatně. Než si vyberete pojišťovnu, u které pojištění uzavřete, seznamte se jak s výší limitů pro pojištěné věci, tak s pojistnými podmínkami, abyste v případě škody nebyli překvapeni, že vám ji pojišťovna krýt nebude.
Finanční náhrady pojišťoven v případě pojistných událostí se mohou velmi odlišovat
Porovnejte si proto pozorně nabídky jednotlivých pojišťoven