British Airways: z Londýna do Berlína ekonomickou třídou
Nástupní letiště
Letěl jsem časně ráno z terminálu 5 londýnského letiště Heathrow, takže jsem den předtím použil registrační aplikaci British Airways. Je to velmi jednoduchý systém, díky kterému už není potřeba používat samoobslužné registrační zařízení na letišti. Bezpečnostní kontrola trvala jen 5 minut od příjezdu do terminálu 5.
Nástup do letadla
Efektivní služby při nástupu byly poskytovány pro obchodní třídu (Business Class) a cestující s prioritou. Let byl tichý a nástup proběhl velmi rychle. Ve dveřích letadla prováděl stevard první uvítání a aktivní personál vevnitř celkově nástup velmi urychlil.
Letadlo a prostor pro cestující: Airbus 321, ekonomická třída, plná pouze asi z jedné třetiny.
Povolené množství zavazadel
Můj typ letenky povoloval jen příruční zavazadlo, ale při 1 tašce a 1 notebooku, které mohou mít dohromady max. 23 kg, je možná velká flexibilita. Povolené množství zavazadel se liší podle typu letenky, avšak standardní letenka Euro Traveller také povoluje 1 registrované zavazadlo o max. hmotnosti 23 kg. Pokud si zvolíte „základní“ letenku, za registrované zavazadlo zaplatíte 20-60 GBP podle destinace, letiště odletu a času. Takže tohle je dražší než u aerolinií, jako je easyJet, kde si účtují 13-45 GBP (povolené množství zavazadel však není tak štědré).
Sedadlo
Sedadlo ekonomické třídy mělo šířku 76 cm, stejně jako u Ryanair, a bylo jen nepatrně větší než u easyJet (74 cm). To samozřejmě není velký prostor, ale sedadlo je příjemné a pro 90 minutový let vyhovující. Nebyla k dispozici zabudovaná zásuvka, která bývá v letadlech jiných aerolinií.
Prostor pro cestující a toalety
Prostor pro cestující a umývárny byly dobře udržované a prostředí na palubě příjemné. Stoly byly umyté a nebyly zde žádné odpadky nebo stopy po předchozím letu, což při nástupu zanechává dobrý první dojem. Také tmavá kožená sedadla vypadala dobře.
Dodržování času
Letadlo vzlétlo 10 minut po plánovaném čase odletu a přiletěl do Berlína o 15 minut později. Zpoždění však bylo jasně předem oznámeno z letové paluby, která poskytovala vynikající hlášení.
Jídlo a pití
British Airways v současnosti nabízejí novou službu Buy on Board v partnerství s britským prodejním řetězcem Marks and Spencer, takže jsem byl zvědavý, co nová služba cestujícím nabídne. V současnosti se využívá při letech na/z letišť Heathrow a Gatwick, od léta 2017 také Stansted a London City. Prvotní dojem ze služby byl dobrý, kdy menu Marks and Spencer bylo umístěno na každém sedadle v kapse a nabízený produkt vypadal velmi dobře. Co však nenabízel, jsou slušná teplá jídla - jedinou možností byla houska se slaninou či opečený sendvič. Oproti tomu irský dopravce Aer Lingus nabízel cestujícím kompletní anglickou snídani a Ryanair nabízel na výběr z několika teplých jídel.
Asi 15 minut po odletu mezi cestujícími prošel zaměstnanec, který sbíral objednávky teplých jídel, a krátce nato začal jiný člen personálu podávat z vozíku všechno ostatní (nápoje, sendviče, studené občerstvení). Po 5 minutách bylo zřejmé, že největším problémem bude rychlost. V letadle A321 používá personál pouze 1 barový vozík na podávání všeho, a dokonce i při tomto letu, který měl obsazených jen asi 30 % kapacity, se ke každému dostal pouze jednou.
Od samého začátku působil personál unaveně a v rychlosti mi sdělil, že při plném letadle a rozumném množství objednávek může trvat více jak 2,5 hodiny, než obejde všechny cestující. Není mi přitom jasné, jak chce British Airways pokračovat v této službě v její současné podobě. Vypadá to, že nahradili službu, kde měli cestující zaručeno alespoň nějaké základní jídlo + pití zdarma za službu, kde je při letu kratším než 2,5-3 hodiny šance, že nedostanete vůbec nic. Při tomto letu trvajícím 90 minut a s kapacitou zaplněnou pouze z 30 % dokončil rozvoz jídla pouhých 10 minut před začátkem přistávání. Naštěstí jsem housku se slaninou, kterou jsem si objednal krátce po vzlétnutí, dostal poměrně rychle, a její kvalita představovala jedinou spásu v celé službě. Houska byla výborná, se spoustou slaniny, ač doplněná pouze kečupem. Pak jsem musel dalších 20 minut počkat, než jsem si mohl z vozíku koupit pití, a dovedu si dobře představit, že při rušnějších letech se na některé cestující prostě vůbec nedostane.
Měl jsem výhrady k tomu, jak daleko British Airways zašli, co se týče nové služby, kde si každý cestující, bez ohledu na členství v Executive Clubu BA, si musí zaplatit za jídlo a pití v ekonomické třídě. Když zvážím, že BA nemá na domácích trasách Obchodní a I. třídu, cestující v mezinárodní I. třídě s domácím přípojem si bude muset zaplatit 1,80 GBP za láhev vody. Také stojí za to zmínit, že ceny letenek kvůli nové službě klesnou jen těžko, a přestože jsou některé ceny poměrně konkurenceschopné s nízkonákladovými aeroliniemi, jiné ceny zůstávají velmi vysoké a při rezervaci na poslední chvíli ještě znatelně vyšší.
Co se týče nákladů, jsou produkty srovnatelné s nízkonákladovými konkurenty BA. Sendvič se slaninou a šálek čaje zde cestujícího stojí 7,05 GBP ve srovnání se 7 GBP u easyJet, ale zase jsou o něco levnější než u sesterských aerolinií Aer Lingus. Ihned bylo patrné, že BA nenabízí kombinace jídel nebo úsporné propagace, což je rozdíl oproti easyJet a Ryanair, takže nemůžete ušetřit, když si zakoupíte více různých věcí zároveň. Při srovnání s cenami na letišti, jídlo typu sendvič+brambůrky+nápoj Vás vyjde v samoobsluze (ve Velké Británii) téměř o 50 % levnější, a kdyby cestující chtěl čaj a sendvič se slaninou v Starbucks, i zde zaplatí o 2 GBP méně.
Další problém u této služby je, že jediná bezplatná položka je tekoucí voda v kuchyňce - všechny nápoje včetně vody, čaje, kávy a nealko se musí platit. Malá plechovky koly nebo láhev vody vyjde cestujícího na 1,80 GBP a - bez ohledu na to, že jsem byl ujišťován, že je naprosto v pořádku – se mi nelíbí představa pít vodu z kohoutku v letadle.
Platby jsou další oblast, kde mě překvapilo, že není přijímána hotovost a vše je nutné platit kartou (nebo členové Executive Clubu BA prostřednictvím kuponů Avios). Četl jsem před letem, že některé lety měly problémy s platebním systémem… ale to se zdálo být už vyřešeno.
Zábava
Ve většině úzkých letadel od BA není k dispozici žádná zábava během letu, to se však má změnit se zavedením WiFi a streamingu.
Pohodlí: žádné bonusy z hlediska pohodlí, např. polštáře či deky.
Personál
Můj celkový dojem z personálu byl stres a únava. Přestože byli zdvořilí a přátelští k cestujícím, evidentně bojovali s prací navíc, kterou představovala služba Buy on Board, a v době, kdy se dostali k mému sedadlu v zadní části, vypadali skutečně vyčerpaně.
Pro personál letadla to znamenalo hodně práce navíc, takže už neměli čas na konverzaci s cestujícími nebo jiné vylepšení služeb, díky kterým aerolinie British Airways dříve vynikaly nad nízkonákladovými přepravci. Ano, personál byl přátelský, ale nebyl o nic lepší než při letech s easyJet či Ryanair a nezanechal na mě trvalejší dojem.
Závěr
Nová služba Buy on Board se bude nepochybně v následujících měsících vyvíjet a vylepšovat, v současné podobě však působí, že si jí British Airways spíše škodí. Kvalita jídla je dobrá, avšak náklady a postupy způsobují, že negativa převažují nad pozitivy. Přes to všechno je možné všude číst tvrzení výkonného ředitele BA, že „nová služba je tím, co si cestující přáli“.
Raději bych ušetřil peníze a dal si jídlo na letišti. Protože má personál tolik práce s novou službou, nemá už čas na významnější interakci s cestujícími. Pokud letíte na kratší vzdálenost, je velmi dobře možné, že nedostanete ani pití, a pokud jste navíc členem Executive Clubu BA, je zanedbání bezplatných bonusů téměř nehoráznost.
Jediné, v čem jsem s British Airways zcela spokojen, jsou náklady. Pokud by se mě někdo zeptal na rozdíl mezi BA a jejich nízkonákladovými konkurenty, jednoduše bych odpověděl, že jakmile jste na palubě, není žádný. Protože navíc Ryanair a easyJet obsluhují stále více letišť na hlavních trasách, je to další vrub na konkurenceschopnosti British Airways. Let si BA bych si znovu rezervoval jen tehdy, pokud by představoval nejlevnější možnost, nebo kdybych chtěl využít štědřejšího povoleného množství zavazadel. Budou však muset ještě hodně zapracovat, aby jejich nově zavedený systém prodeje na palubě dobře fungoval.