Ryanair a rušení letů
Co dělat, když dojde ke zrušené mého letu?
Pokud byl Váš let zrušen, můžete si vybrat ze dvou možností: buď můžete zažádat o vrácení peněz, nebo zdarma provést změnu Vašeho letu.
Jak zažádat o vrácení peněz?
Pokud budete žádat plné vrácení peněz za zrušený let, udělejte tak prostřednictvím formuláře na stránkách Ryanair. Žádosti budou zpracování během 7 pracovních dní a vrácení proběhne stejnou formou platby, jako při původní rezervaci.
Pokud ale budete místo toho chtít změnit rezervaci svého letu, můžete tak učinit zdarma prostřednictvím odpovídajícího formuláře.
Jak můžu změnit svůj zrušený let?
Nejjednodušší způsob, jak změnit svůj zrušený let (v závislosti na dostupnosti míst), je prostřednictvím formuláře online.
V případě přesměrování letu, přistání/odletu z jiného letiště obsluhovaného Ryanair nebo změny zpátečního letu, kontaktuje poradce aerolinií Ryanair na bezplatném chatu online nebo zavolejte na zákaznické centrum Ryanair.
Další důležité informace
Při převádění na nový let Ryanair se můžete zaregistrovat prostřednictvím aplikace a uložit svůj palubní lístek do Vašeho mobilu, nebo prostřednictvím stránek Ryanair a vytisknout si svůj palubní lístek. Pokud nemáte přístup k žádné z těchto možností, palubní lístek Vám bude vytisknut zdarma u přepážky na letišti.
Pokud se Váš alternativní let uskuteční následující den a budete požadovat ubytování v hotelu, navštivte letenkovou přepážku na letišti, kde Vám zaměstnanci poradí a pomohou.
Také dostanete zdarma telefonní kredit na 24 hodin; další instrukce naleznete v emailu, který obdržíte.
Jak budu upozorněn/a na zrušení letu?
Pokud byl Váš let zrušen, aerolinie Vás upozorní prostřednictvím emailu a/nebo sms hned, jak to bude možné, a to na emailovou adresu a/nebo číslo mobilu, které jste zadali při registraci. Další informace o zrušených letech naleznete na stránkách Ryanair (v sekci Live flight info).
A jak je to s dalším produkty, které jsem si zaplatil/a (např. pronájem auta, přeprava, parkování atd.)?
Pokud Váš let byl zrušen a Vy jste si zakoupili další produkty od Ryanair (např. pronájem auta, přepravu, parkování atd.), bude potřeba provést změny. Kontaktujte poskytovatele přímo prostřednictvím formuláře na stránkách Ryanair.
EU směrnice 261 (práva cestujících)
Pokud byl Váš let zrušen nebo zpožděn o více jak 3 hodiny při příletu, podle EU směrnice 261 (práva cestujících) musí aerolinie poskytnout zákazníkům následující možnosti:
a) plná náhrada – aerolinie poskytnou plné vrácení peněz za neproběhnutý let, na který měl zákazník rezervaci; pokud se rozhodnete pro zařízení alternativní dopravy, např. pronájem auta, cestu vlakem, trajektem atd., na ty se už nevztahuje EU směrnice 261, a proto je potřeba požadavky na náhradu nákladů směrovat na Vaši pojišťovací společnost, který Vám poskytla cestovní pojištění.
b) přesměrování na další možný let do Vaší konečné destinace; v tomto případě EU směrnice 261 vyžaduje, aby aerolinie poskytly následující:
o jídlo a občerstvení v rozumném poměru k době čekání,
o dva telefonáty, faxové zprávy či emaily,
o rozumné ubytování v hotelu, pokud bude nutné zdržení/pobyt jednu či více nocí,
o rozumnou dopravu mezi letištěm a místem ubytování (hotelem apod.).
Zákazníci, kteří si přejí podat žádost o náhradu cestovních/dopravních výdajů nebo žádost o náhradu související s přerušením/zpožděním letu dle EU 261, ať tak učiní prostřednictvím formulářů Ryanair pro 1. reklamaci výdajů nebo 2. náhrady za přerušení letu.
c) přesměrování na budoucí let do Vaší konečné destinace dle Vašeho přání.
Které lety byly zrušeny?
Aerolinie Ryanair ohlásily zrušení více jak 400 000 rezervací z 18 000 letů v době mezi listopadem a březnem 2018. Celkem 25 tras bylo přes zimu pozastaveno, včetně všech letů z Londýna do Skotska. Aerolinie potvrdily, že stáhnou z provozu 25 ze svých 400 letadel a dopraví o 2 mil. cestujících méně, než bylo původně plánováno do konce roku (tj. 129 mil. místo 131 mil.). V příštím roce do března 2019 přepraví o 4 mil. zákazníků méně, takže jejich počet klesne ze 142 mil. na 138 mil.. Má následovat dalších 400 000 zrušených letů, kromě 315 000 dosud zrušených rezervací, které budou aerolinie stát až 25 mil. EUR a které „eliminují“ riziko dalšího rušení letů.
Podle Ryanair „rušení letů zasáhlo 315 000 zákazníků, což je méně než předpokládaných 390 000, protože počet rezervací předem byl nižší (70 %) než v září (90 %); aerolinie se budou snažit do středy zorganizovat alternativní lety pro 175 000 cestujících a vydat více jak 63 000 náhrad.“
Jak se dozvím, že byl můj let zrušen?
Aerolinie prohlásily, že zákazníci, jejichž letů se rušení týká, dostanou upozornění emailem či sms. Cestující, kteří měli letět do konce října, se mají podívat na emailovou adresu, kterou zadali při své registraci.
Nejvíce ovlivněné budou lety z následujících letišť:
· Barcelona
· Brusel Charleroi
· Dublin
· Lisabon
· Londýn Stansted
· Madrid
· Miláno Bergamo
· Porto, Portugalsko
· Řím Fiumicino
Proč musí Ryanair zrušit tolik letů?
Aerolinie Ryanair původně říkaly, že ruší lety, aby „vylepšily dochvilnost“, a že rozpis přesnosti porušila „kombinace kapacity ATC (řízení letového provozu), nepřízně počasí a vlivu zvýšeného vytížení pilotů a leteckého personálu během svátků. Kromě toho však také došlo k úbytku pilotů, kteří podle pravidel Flight Time Limitations nesmí pracovat dvojité směny; tato pravidla také omezují, kolik hodin smí piloti pracovat: 100 hodin za 28 dní, 900 hodin za kalendářní rok nebo 1000 hodin během období trvajícího 12 měsíců.