S Emirates z londýnského Gatwicku do Dubaje
Odletové letiště
Letiště Gatwick má pohodlné a pravidelné železniční spojení s Londýnem (40 min/14,20 GBP) i s dalšími destinacemi ve Velké Británii. Autobusy spojují letiště s britskými městy i s letištěm Heathrow. Cestování vlakem bývá nejméně stresující, protože doprava v okolí může být velmi silná. Na místě jsou dva terminály, které mají spojení letištními vozidly. Označení společnosti a směrové tabule odkazující k registraci aerolinií Emirates jsou dobře viditelné, registrace se nachází v severním terminálu, zóna E.
Registrace
Registrační prostor byl tichý a označení společnosti bylo velkými nápisy u prostoru pro přednostní registraci, pro registraci online i pro standardní ekonomickou registraci. Po dokončení přímočarého procesu registrace online jsem zamířil k těmto přepážkám.
Registrace byla dokončena rychle, ačkoli konverzace s agentkou nebylo příliš, zato byla přátelská. Všichni zaměstnanci byli oblečeni v kompletní uniformě Emirates. Následovalo potvrzení brány, avšak kvůli plnému letu nebylo možné vyhovět žádosti o místo u okna.
Nástup
Brána pro Emirates se nachází poměrně daleko od registračního prostoru a cesta tam trvá 20 minut pěšky. Bezpečnostní odbavení zabralo asi 10 minut, přičemž letiště Gatwick působí jako efektivnější a schopnější při zvládání davů cestujících. Nástup započal včas, byl organizovaný a všichni zaměstnanci u brány byli velmi přátelští.
Letiště a paluba letadla
Ranní let s Emirates probíhal letadlem A380. Někteří lidé byli dříve překvapeni ambiciózními plány Emirates a jejich objednávkou Airbusů A380. Přesto se tyto letouny staly nedílnou součástí jejich letového parku a dnes je možné je vidět nejen na hlavních leteckých trasách (jako je Heathrow/New York), ale i na sekundárních trasách (např. Mauricius/Birmingham), a to kvůli vynikajícímu připojení v leteckých centrech aerolinií Emirates. Plánované trvání letu bylo 6 hodin a 55 minut. Letěl jsem v ekonomické třídě, která zabírá celou dolní palubu A380.
Povolené množství zavazadel
Emirates povolují do 35 kg zavazadel v ekonomické třídě spolu se 7 kg příručních zavazadel pro nákupy duty free.
Sedadlo
Sedadlo v ekonomické třídě je velké a prostorné a nabízí spoustu prostoru pro nohy. Sedadla jsou tenká a celkově působí prostorným dojmem. Každé je navíc vybaveno extra velkou obrazovkou PTV a ovladačem, nabíječkou USB a zásuvkou, které jsou všechny pohodlně umístěny na zadní straně (předchozího) sedadla.
Sedadlo je pohodlné a opěrku hlavy je možné nastavit, aby se lépe odpočívalo. Čalounění v letadle má světlou krémovou barvu a prostor zpříjemňuje náladové osvětlení. Sedadlo přede mnou mělo držák na kelímek a velký tácek/stolek, který se rozkládá na dvě části. Můj tácek však bohužel nebyl vyčištěn po předchozím letu a byly na něm zbytky jídla.
Paluba a toalety
Prostor pro cestující má světlé schéma v pastelových barvách. Letadlo A380 na celé spodní ekonomické palubě působí prostorně, lehce a příjemně. Také jsou zde prostory, kde se cestující mohou scházet nebo se protáhnout.
K dispozici je několik umýváren, nejvíce v zadní části letadla (šest); fronty u nich nikdy nebyly dlouhé. Ke konci letu byla údržba umýváren horší a zřejmě se nedocházelo ke kontrolám od personálu. V umývárnách mělo veškeré zařízení a součásti příjemně působící povrch imitující dřevo a k dispozici bylo vybavení od White Company.
Rozpis cesty
Nástup byl dokončen včas a posádka v té době rozdala menu. Všechny služby při odletu byly velmi pohotové a odlet nastal jen s 5 minutovým zpožděním. Díky tomu letadlo přistálo v Dubaji o 10 minut dříve, takže cestující s brzkým přestupem tak získali více času.
Jídlo a pití
Při nástupu cestující dostali lákavé menu. První podávání jídla započalo asi 80 minut po odletu, a přestože bylo ráno, podával se lehký oběd. Catering od Emirates je dobře zaběhnutý a obvykle výborné kvality, kdy většina jídel je čerstvě uvařena, což zajišťuje dlouhodobě vysokou kvalitu stravování.
Emirates vyměnily své dřívější hranaté tácky, takže teď lépe fungují. Příbor je kovový a na ekonomickou třídu pevný. Hezkým doplňkem je postranní talířek, který zapadne mezi větší talíře a zahrnuje sýr, máslo, osvěžující ubrousek a pár krekrů Jacobs.
Jako předkrm byl bramborový salát, který však nebyl nic moc; hodil by se k němu dresink. Kvůli velkému množství dietních požadavků u blízkovýchodních aerolinií bývá předkrm často dost nevýrazný, to však vyvažuje rychlost obsluhy.
Hlavní chod se skládal z hovězího v pepřové omáčce s bramborou kaší s kapustou. Bylo opravdu dobré, dobře ohřáté a omáčka měla příjemnou bohatou chuť. Zelenina nebyla rozvařená a kaše byla hladká a krémovitá. Ovoce s ovesnými vločkami neslo logo společnosti coby její výrobek a představovalo příjemné zakončení jídla.
Po 4 hodinách odpočinku a zábavy se podávalo občerstvení před příletem; bylo to asi 90 minut před přistáním, aby cestující příliš nerušilo. Tác zahrnoval sladké pečivo k čaji: koláč byl ohřátý, plný rybízu a příjemně křehký, podávaný spolu se šlehačkou a malinovým džemem. K tomu byly 2 sendviče (bez kůrek), takže občerstvení bylo vydatné a chutné.
Zábava
Všechna sedadla byla vybavena osobní TV s logem Emirates a jejich systémem ICE („Information, Communications, Entertainment“). Zábava během letu sklidila spoustu chvály, a to zcela oprávněně. Knihovna s filmy, hudbou, TV programy, aktivitami, interaktivními mapami a kamerami zpříjemní každému i ten nejdelší let. Systém je bezkonkurenční, co se týče šířky dostupných médií, což odpovídá aeroliniím s širokou mezinárodní klientelou.
Emirates stále používají funkci vyhledávání kódu, kde každé médium má kód, jejichž seznam je uveden v brožuře, takže ho najdete jen s minimálním hledáním ve složkách. Sluchátka byla dostatečně velká, aby pasovala na každé uši, a nabízela dobrý zvuk. Snadno lze zapojit také osobní sluchátka. K dispozici pro všechny cestující je bezplatné wifi připojení (20 mbs), které fungovalo bez problému.
Pohodlí a další výhody
Při mém středně dlouhém letu nebyly k dispozici žádné další výhody a bonusy z hlediska pohodlí. Technicky vzato se jedná o jednodenní let, takže nejsou potřeba věci, jako je zubní kartáček a maska na oči. Deka byla poměrně tenká a malá, musel jsem požádat o ještě jednu. Poměrně rozčilující je skutečnost, že se tyto věci sbírají ještě před příletem, takže někteří by deku ještě rádi používali, a ti bez osobních sluchátek se zase rádi ještě dívali na programy.
Služby personálu
Služby na palubě byly střední úrovně a závisely na každém z členů personálu, přičemž někteří byli poměrně strozí a nevstřícní. Avšak byli zde také velmi dobří zaměstnanci, kteří projevili svoji osobnost a během kontrol se opravdu snažili. Zaměstnanci Emirates často ignorují přivolávací zvonek, takže běžnou praxí bylo, že cestující, který chtěl další drink, si pro něj musel zajít do kuchyňky sám. To je samozřejmě nepohodlné pro cestující, kteří nemají přímý přístup k uličce.
Dostupnost personálu v prostoru pro cestující by celkově mohla být lepší, včetně pomalejšího tempa pohybu a věnování více pozornosti potřebám cestujících. Dialog týkající se jídla byl celkově dobrý, přičemž personál předvedl dobrou znalost a dovednosti, i když někteří velmi slabý přístup.
Služby při příletu
Světla v prostoru pro cestující byla zesílena asi 80 minut před příletem do Dubaje. V té době byla světla ztlumená a bylo možné si na pohodlném sedadle krátce zdřímnout.
Procedury před příletem byly horší a měly vliv na celkový dojem z letu. První člen personálu posbíral použité deky, další zabalené deky, pak použitá sluchátka a zabalená sluchátka. V tuto chvíli úsečně odmítli sebrat odpadky a nebyli ani příliš příjemní na cestující, kteří jim podali nesprávný předmět.
Všechny umývárny byly těmito věcmi přeplněné ještě předtím, než všichni cestující umývárny opustili. Signál na zapnutí pásů se rozsvítil asi 20 minut před příletem.
Závěr
Pozemní provoz a předávání zavazadel proběhl velmi efektivně, stejně jako let samotný. Postrádal však všude osobitost a vřelost ze strany zaměstnanců. K jasným pozitivům letu však patří vynikající sedadlo v ekonomické třídě a široký výběr zábavy ve vysokém rozlišení. Také jídlo mělo vynikající kvalitu a příjemnou chuť, menu bylo dobré a občerstvení před příletem skvělé. Nabídka zábavy IFE od Emirates je nadále ve všech směrech v předstihu před konkurencí, a také nabídka bezplatného wifi byla dobrá.
(Tento popis letu se zakládá na plně placených letenkách, bez slev od aerolinií nebo letenek gratis.)