Základní a praktické informace Maďarsko
Maďarská republika, je vnitrozemský stát ležící ve střední Evropě. Poskytne Vám včechny možnosti rekreace, po kterých zatoužíte. Co zde ale nenajdete je moře, protože zde není. Zkrátka přijdou také horolezci a milovníci vysokohorské turistiky a lyžování. Maďarsko je země převážně rovinatá a vyšší kopce naleznete jen u hranic se Slovenskem, kde se nachází pohoří Mátra a nejvyšší hora Maďarska Kékes.
Ale nezoufejte, vše ostatní již v Maďarsku najdete a to v v hojné míře - kulturní i společenské vyžití, koncerty a diskotéky, folkloristické slavnosti, dobré jídlo a pití, výborná vína, sportovní aktivity jako je rybaření, koupání a plavání, výborné možnosti cykloturistiky, lety balónem, seskoky padákem i létání na rogalu, windsurfing, jachting a vodní lyže na Balatonu, krásné koně a možnost si na nich zajezdit, pro ty starší například řemeslnické dílny, nostalgické vyjížďky kočárem i starým vláčkem, plavby lodí, živá cikánská muzika, návštěvy zoo a rezervací. A co je ještě jako třešnička na dortu jsou vyhlášené maďarské lázně.
Název země: Maďarská republika
Hlavní město: Budapešť
Rozloha: 93 033 km2
Geografická poloha: střední Evropa, většinu území země pokrývají nížiny s úrodnými půdami (Velká uherská nížina, Malá uherská nížina).
Časové pásmo: Česko 0 hod
Měna: forint (HUF)
Jazyky: maďarština
Náboženství: římskokatolické (68%), reformované kalvínský (21%), evangelické, řeckokatolické, židovské
Elektřina: elektrické napětí 220/240 V, 50 Hz je stejné jako v České republice, shodné jsou i zásuvky
Internetová doména: .hu
Podnebí:
Klima lze rozdělit na tři pásma: středomořské na jihu země, vnitrozemské na východě a atlantické na západě. Na jihu jsou léta dlouhá, zimy mírné a Vhlké. Východ země má dlouhé, studené zimy, léta jsou horká a suchá. Budapešť a západ země jsou v létě horké, během krátkých zim je často zataženo. Nejstudenějším měsícem je leden, kdy teploty klesají pod nulu, nejteplejší bývá v červenci, s teplotami okolo 28 ° C
Státní svátek:
- 1. 1. - Nový rok
- 15.3. - Počátek revoluce a boje za svobodu v letech 1848–49
- 20.4., 21.4. - Velikonoce
- 1.5. - Svátek práce
- 8.6., 9.6. - Svatodušní svátky
- 20. 8. - Den sv. Štěpána, zakladatele státu
- 23.10. - Počátek revoluce a boje za svobodu v roce 1956, den vyhlášení Maďarské republiky v roce 1989
- 1.11. - Všech svatých
- 25. 12. - 1. svátek vánoční
- 26.12. - 2. svátek vánoční
Důležitá telefonní čísla:
- Policie: 107 nebo 112
- Záchranka: 104
- Hasiči: 105
- Informace o telefonních číslech v Maďarsku: 198
- Zubní pohotovost (Fogorvari ügyelet) – 267 9602
- Předvolba pro Maďarsko: 0036, Budapešť - 00361
Vízum:
Občané ČR nepotřebují k cestě do Maďarska víza, pokud se budou na území tohoto státu zdržovat maximálně 90 dnů. Po příjezdu do Maďarska nemáte ani přihlašovací povinnost.
Otevírací doba:
Provozní doby obchodů:
Obchody s potravinami a nákupní střediska: Po - Pá od 7:00 - 19:00hod. V sobotu od 7:00 -14:00hod
Trhy:
Po - Pá od 8:00 -16:00hod, v So od 8:00 -14:00hod.
Banky:
Národní banka Maďarska Po - Pá: 10:30 - 14:00hod, Obchodní banky Po - Čt 8:00 - 15:00hod, v Pá 9:00 - 13:00hod. V sobotu jsou všechny banky v Maďarsku zavřeny. K dispozici je ale otevřená řada směnáren, které jsou v provozu i přes víkend.
Bankomaty:
Bankomaty jsou v provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu
Pošty:
Pondělí až pátek: 08:00 - 18:00hod
Úřady:
Pondělí až pátek: 08:00 - 17:00hod
Muzea:
Úterý až neděle: 10:00 - 18:00hod
Musíte vidět:
Prvním cílem turistů je Budapešť, přezdívaná Paříží východu. Vznikla koncem 19. stol. spojením dvou samostatných měst - Budína a Pešti. Mezi nejvýznamnější památky patří impozantní novogotický parlament z přelomu 19. a 20. stol. s kupolí vysokou téměř 100 ms 10 nádvořími 30 schodišti a bezmála 700 místnostmi. Dnes je sídlem vlády. Lanovkou na opačném břehu Dunaje se lze dostat na vrch Gellért k pevnosti z 19. stol., Rybářské baště, hradbám či kostelu sv. Matyáse.
Jednou z nejstarších čtvrtí je Belváros s budovou radnice a Národním muzeem. Budapešť, se stovkou termálních pramenů, je to jedno z největších lázeňských měst na světě. Vedle Budapešti jsou nejvýznamnějším turistickým cílem letoviska u jezera Balaton, největším sladkovodním jezeře střední Evropy (je dlouhé 80 a široké 2 až 15 km). Kromě milovníky koupání tam chodí lidé i do termálních lázní.
V druhém největším městě Debrecín, při rumunských hranicích, zaujme Velký kostel pro 3000 věřících, bohatě zdobená synagoga a nejstarší maďarský hotel U zlatého býka. V centru je nový aquapark, jižně od města termální lázně Hajdúszoboszló. Nedaleko je slavná Hortobágyský pusta.
Určitě si zajděte i do města Győr. Vedle nádherném Biskupském paláci jsou ve městě pěkně zrekonstruované měšťanské domy a kostely. V nedalekém Szombathely je u rybníka téměř v centru města krásný skanzen maďarské lidové architektury. Historie Pécs na křižovatce obchodních cest na jihu země se začala psát již před 2000 lety. Má zachovalé staré město i mešity jako památky na turecké panství.
Na 135 místech vyvěrá termální voda s léčivými účinky. Oficiálně uznaných léčebných lázní je 35. Kromě nich jsou téměř v 30 lokalitách vodní parky nebo alespoň plovárny s léčivou vodou. Nejznámější lázně jsou Eger, Hévíz, Debrecín, Balatonfüred, Sárvár a Guyla. Samotný Eger je překrásným rekonstruovaným barokním městem s pohodovou až středomořskou atmosférou. Jeho okolí je domovem slavné značky vína Egri Bikavér.
Osm lokalit v Maďarsku je zapsáno ve Světovém seznamu kulturního a přírodního dědictví UNESCO: nábřeží Dunaje v Budapešti, hradní návrší Buda a historická Andrássyho ulice, vesnice Hollókö, jeskynní systém Aggletek (zapsaný spolu s jeskyněmi Slovenského krasu), benediktinská opatství Pannonhalma s okolím, Hortobágyský pusta, starokřesťanské pohřebiště v Pécsi, jezero Fertő na maďarské i rakouské straně a Tokajská vinohradnická oblast.
Bezpečnostní rizika:
Situace je obdobná jako v ČR. Třeba si dávat pozor na kapesní zloděje, zejména v Budapešti, peněženky, doklady i zavazadla, nevystavovat na odiv řetízky a jiné cenné věci. Rozmohlo se okrádání cestujících v osobních automobilech buď na odpočívadlech, nebo zastavováním aut na dálnici. Maďarské zákony přísně trestají drogovou kriminalitu. Kdo omamnou či psychotropní látku pěstuje, vyrábí, dává do oběhu, získává, přechovává, nabízí, prodává, doveze či vyveze, převáží přes maďarské území nebo s drogou obchoduje, může být odsouzen až na 5 let nepodmíněně. Kdo s drogou obchoduje, zneužívá nezletilých na operace s drogami a je ozbrojen, může být odsouzen na 2 až 5 let. Při obchodování ve velkém a příslušnosti k organizované skupině se sazba zvyšuje. Trestán je i ten, kdo materiální napomáhá při distribuci drog a vyzývá k jejich užívání.
Zdravotnictví:
Pro případ potřeby ošetření v Maďarsku, mějte u sebe Evropský průkaz zdravotního pojištění. Nepojištěný turista platí všechny náklady za zdravotnické služby ihned v hotovosti. Pozor, ceny jsou mnohem vyšší než v ČR. Turisté mají právo na bezplatnou první pomoc a záchrannou službu pouze tehdy, pokud je bez okamžité pomoci ohrožen život nemocného, resp. může být trvale poškozeno jeho zdraví, při ztrátě vědomí, krvácení a pod. Síť zdravotnických zařízení je dostatečná, personál kvalitní.
Očkování:
Před cestou do Maďarska není nutné absolvovat žádné povinné očkování. Doporučené očkování: hepatitida A, záškrt, tetanus, klíšťová encefalitida.
Jak se dostat do Maďarska:
Letadlem:
Hlavními maďarskými aerolinkami je společnost Malév, které létají přímo nebo přes Ruzyňské letiště v Praze.
Autobusem:
Každý den vyjíždí z Prahy autobusové linky, které vás zavezou přímo do Budapešti. Jízdenka vás vyjde zhruba na 500 Kč. Jízdenky si můžete zakoupit například u společnosti Student Agency. Cesta autobusem trvá cca 8,5 hodin.
Vlakem:
Maďarské státní dráhy sou na stejné úrovni jako České dráhy. Z Prahy jezdí do Budapešti rychlíky Euro City, rychlík Jaroslav Hašek a Pannónia Express. Cesta vlakem je sice pohodlná, ale o něco dražší než autobusem. V Budapešti budete cca za 7 hodin.
Autem:
Maďarsko má kvalitní infrastrukturu, a ještě neustále se rozvíjí dálniční síť. Ve většině případů mají vozovky kvalitní povrch, ale jsou bez krajnic. Pokud pojedete po některé z 5 místních dálnic, budete potřebovat dálniční známku. Ta se prodává na 4, 10 nebo 30 dní. Dopravní předpisy jsou stejné jako v České republice, takže byste neměli mít problém se přizpůsobit.
K vycestování autem do Maďarska budete potřebovat: řidičský průkaz (mezinárodní není nutný), technický průkaz vozidla, povinné havarijní pojištění a mezinárodní poznávací značka s označením CZ. Pokud budete mít auto vypůjčené, tak budete potřebovat úředně ověřené zplnomocnění k užívání svěřeného vozidla.
Doprava v Maďarsku:
Auto:
Mají zde přes 30 000 km. Mezinárodní tahy jsou označeny písmenem E, přes 450 km dálničních úseků písmenem M. Jsou zpoplatněny, forma platby je různá, neboť patří různým majitelům. Nejvyšší povolená rychlost je v obci 50 km / h, na silnici 2. třídy 80 km / h, na silnici 1. třídy 100 km / h, a na dálnici 120 km / h. Bezpečnostní pásy jsou povinné i na zadních sedadlech, pokud jsou jimi auta vybaveny. Dítě do 12 let (nižší než 150 cm) musí mít autosedačku.
Celoročně mimo osad jezdit se zapnutými světly. Alkohol, na rozdíl od několika západoevropských zemí, není tolerován ani v nejmenším množství. Policie žádné, ani malé dopravní přestupky turistů neřeší na místě, ale zadrží pas (vydá o tom doklad) a předvolá na nejbližší pracovní den na policii. Turisté mají právo být slyšeni a svědčit v mateřském jazyce, mohou žádat tlumočníka, advokáta a spojení s konzulátem. S poškozeným vozem lze opustit zemi pouze na povolení.
Autobusová doprava:
Velký podnik VOLÁNBUSZ obstarává spoje až do Anglie, Skandinávie či Turecka a přes 100 linek do důležitých míst a rekreačních oblastí. Hustá je síť denních dálkových linek a příměstské dopravy několika dalších soukromých společností.
Železniční doprava:
Hvězdicový vychází z Budapešti do 19 župních měst a pokračuje přímo (nebo s přesedání) do dalších cílových míst. Maďarsko je i důležitou tranzitní zemí v dopravě nákladu i cestujících. Státním dopravcem je MÁV. Na železnicích je mnoho zajímavých slev. V některých lesních oblastech nebo v horských údolích je 16 úseků (celkem asi 380 km) úzkokolejná tratí. V okolí Budapešti a Balatonu jezdí i nostalgické staré vlaky.
Lodní doprava:
Nejdůležitějším dunajský přístavem pro nákladní lodě je Budapešť. Dálkové mezinárodní výletní lodě mezi Německem a ústím Dunaje do Černého moře kotví i v Ostřihomi a Moháče. Rychlolodí má Budapešť spojení s Vídní i Bratislavou. Nejdůležitějším dopravcem je Maharal. Po Dunaji, zejména z Budapešti, se plaví i výletní parníky s hudbou, tanečním pódiem a výbornou kuchyní. Menší lodě se plaví i po Tise mezi Sárospatak a Szeged. Pravidelná lodní doprava (včetně dopravy aut) i vyhlídkové plavby jsou na Balatonu a jezeře Velence. Na Balatonu je i 7 malých přístavů pro jachty.
Letecká doprava:
Jediným mezinárodním letištěm pro pravidelnou dopravu je Budapešť. Nepravidelné lety jsou i z Debrecína (chartre k moři) a Sármellék (Balaton - doprava Němců a Švýcarů k Balatonu a do lázní na okolí). Uvažuje se i o dalších letištích, například pro malá letadla - hydroplány na Dunaji v Budapešti. Státní společností je Malév. Existuje i několik menších dopravců, včetně nízkotarifných Wizzair.
Velvyslanectví Maďarské republiky :
Pod hradbami 658/17, 160 00 Praha-Střešovice
Telefon: +420 233 324 454
Fax: +420 233 322 104
E-mail: huembprg@vol.cz
Velvyslanectví České republiky v Maďarsku:
Cseh Köztársaság Nagykövetsége
Rózsa utca 61, Budapest VI. 1064
Telefon: 00361/3510539
Víza: 00361/4136455
Fax: 00316/3519189
Základní slovníček:
- ano - igen
- ženy - nők
- ne - nem
- čišník - pincér
- dobrý den - jó napot
- informace - tájékoztatás
- nashledanou - viszontlátásra
- kde? - hol?
- kdy? - mikor?
- kolik? - hány, mennyi?
- kolik je hodin? - hány óra?
- lékárna - gyógyszertár
- lékař - orvos
- nádraží - pályaudvar
- nebezpečí - veszély
- nerozumím - nem értem
- obsazeno - foglalt
- otevřeno - nyitva
- děkuji - kösz
- restaurace - étterem
- prosím - kérem
- směna peněz - pénzváltás
- promiňte - bocsánat
- muži - férfiak
- toalety - toalett
- vchod - bejárat
- vlevo - balra
- volno - szabad
- vpravo - jobbra
- východ - kijárat
- zakázáno – tilos
Dějiny:
V době bronzové a železné obývali území nynějšího Maďarska Ilyrové, šle a později Keltové, začátkem našeho letopočtu bylo jako provincie Panonie součástí Římské říše. V 5. stol. Římanů vystřídaly Hunové, ty germánské kmeny, od 6. stol. bylo centrem avarských říše a v 9. stol. patřila velká část území Velkomoravské říši. Koncem 9. stol. kočovné ugrofinské kmeny vpadli do Podunají a Velkomoravskou říši zničili. Porážka na řece Lech v r. 955 vojsky Oty I. a Boleslava I. zastavila postup Maďarů dále na západ; usadili se.
První uherský stát vznikl v r. 996. Koncem 10. stol. vzniklo Uherské království, které v té době patřilo k nejvýznamnějším státem ve střední Evropě, později rozšířené io dnešní Slovensko a Sedmihradsko. V 13. stol. plenili území Tataři. V r. 1526 většinu území dobyli Turci a vládli 150 let; hlavní město se přesídlilo do Bratislavy. V r. 1687 bylo Uhersko prohlášeno za dědičné území habsburské koruny, což zvýšilo protihabsburského odpor, několik protihabsburských povstání bylo potlačených. Za vlády Marie Terezie a Josefa II. odolávalo Uhersko centralizačních snahách, v r. 1785 zrušeno nevolnictví. Revoluce v r. 1848/1849 vedená L. Kossuth byla potlačena a byl nastolen absolutismus. V r. 1867 po rakousko-uherském vyrovnání vznikla Rakousko-Uherská monarchie. V první světové válce Rakousko-Uhersko patřilo k poraženým. Monarchie se v r. 1918 rozpadla a na jejím území vznikaly samostatné státy, V Maďarsku vznikla komunistická Maďarská republika rad (do r. 1919), podepsáním Trianonské dohody v r. 1920 Maďarsko ztratilo území, kde žilo zejména nemaďarských obyvatelstvo.
V r. 1919 - 44 byl na čele země admirál Horthy. Během druhé světové války stálo Maďarsko na straně Německa, obsadilo Podkarpatskou Rus a část Slovenska. Koncem 40. let převzali moc komunisté. Protikomunistické povstání v r. 1956 krvavě potlačili za pomoci Moskvy. V 70. a 80. let začalo postupné ekonomické uvolňování, což umožnilo omezenou tržní ekonomiku. Komunistický režim padl koncem r. 1989. Od r. 1999 je členem NATO a od r. 2004 členem EU.