Základní a praktické informace Německo
Německo je Středoevropský stát ohraničený na severu Baltským a Severním mořem.
Název země: Spolková republika Německo
Hlavní město: Berlín
Rozloha: 356 520 km2
Geografická poloha: západní část střední Evropy, pobřeží omývá Severní a Baltské moře
Časové pásmo: ČR 0 hod.
Podnebí: mírné, na severu výrazně oceánské, na jihu kontinentální s teplými léty a studenými zimami, občas z hor fouká teplý föhn
Měna: euro (EUR)
Jazyky: němčina, v regionech s menšinami i lužickosrbský, fríský a dánský jazyk
Náboženství: 34% evangelíků, 34% katolíků, 4% muslimů
Kód země: 49
Elektřina: 220 voltů AC, 50 Hz. Typ zástrčky: 2 kolíky, kulaté.
Víza: pro cestu do Německa potřebují mít občané České republiky u sebe platný cestovní pas nebo občanský průkaz se strojově čitelnou zónou, pro případ kontroly.
Důležitá čísla:
- Policie 110/112
- Ambulance a Hasiči 112
Otevírací doby:
Banky:
Po - Pá: od 08.30 - 12.30 hod. a od 13.30 - 15.30 hod.
Otevírací doba se mírně liší od banky k bance.
Banky, které najdete na letištích a železničních nádražích jsou otevřeny denně.
Směnárny:
Po - Ne: od 6,00 - 22:00 hod
Nachází se na letištích, železničních stanicích a na hraničních přechodech
Pošty:
Po - Pá: od 7.00/8.00hod - 18.00/20.00 hod
Sobota: od 08.00 - 12.00 hodin
Obchody:
Po - Pá: 08.00/09.00 - 18.00/20.00 hod
Sobota: 08.00/09.00 - 12.00/16.00 hod
V některých oblastech mají pekařské obchody otevřeno i v neděli ráno, a to až do 12-ti hodin.
Státní svátky:
Státní svátky se z náboženských důvodů, a z důvodu zemského členění částečně liší mezi různými spolkovými zeměmi.
(1) Bádensko-Württembersko, Bavorsko, Sasko-Anhaltsko
(2) Bádensko-Württembersko, Bavorsko, Hesensko, Severní Porýní-Vestfálsko, Porýní-Falc a Sársko
(3) Sársko a pouze katolické oblasti Bavorska
(4) Brandenburg, Mecklenburg / Západní Pomořansko, Sasko, Sasko-Anhaltsko, Durynsko
(5) Bádensko-Württembersko, Bavorsko, Hesensko, Severní Porýní-Vestfálsko, Porýní-Falc, Sársko
(6) Sasko
- 1. Ledna - Nový rok
- 6. Ledna - Tři králové (1)
- 3. Dubna - Velký pátek
- 6. Dubna - Velikonoční pondělí
- 1. Května - Svátek práce
- 14. Května - Nanebevstoupení
- 25. Května - Svatodušní pondělí
- 4. Června - Tělo Kristovo (2)
- 15. Srpna - Nanebevzetí (3)
- 3. Října - Den jednoty
- 31. Října - Den reformace (4)
- 1. Listopadu - Svátek všech svatých (5)
- 18. Listopadu - Den modlitby a pokání (6)
- 25. a 26. Prosince - Vánoce
Zdravotnictví:
Německá lékařská zařízení jsou na velmi dobré úrovni a některé nemocnice mají 24 hodinovou pohotovost. Před cestou do Německa si ale ve své zdravotní pojišťovně vyzvedněte Evropský průkaz zdravotního pojištění, který vás opravňuje k bezplatnému nezbytnému lékařskému ošetření. Další poplatky u lékaře jsou poměrně vysoké. Platí se fakturou. Nejsou zde oblasti zvýšeného rizika nakažlivých nemocí, stačí dodržovat běžné hygienické zásady. Určitě se ale před cestou připojistěte na ztrátu zavazadel, peněz či repatriaci.
Očkování:
Není zde požadováno žádné povinné očkování
Musíte vidět:
Berlín - "srdce" moderního Německa, s pompézní veřejnými budovami, obdivuhodnými muzei a divadly, restauracemi, rušnými puby a hlučnými nočními kluby. Znovuzrozené hlavní město Německa;
Frankfurt - multikulturní centrum Německa s nejvyššími mrakodrapy, nejvyšší kancelářskou budovou Evropy. Město sází na umění, v četných muzeích se koná množství přelomových výstav. Pokud zůstanete trčet na frankfurtském mega-letišti, hodiny tranzitu vám zpříjemní bar, galerie, nebo kino s filmy pro dospělé;
Harz - klidné, méně známé pohoří v severním Německu s dobrými možnostmi sportování;
Lipsko - kromě přezdívky "malá Paříž" má město pouliční kavárny, undergroundové kluby a jeden z nejlepších operních domů v Evropě. Ve městě bývaly Bach, Wagner i Mendelssohn;
Lübeck - středověké město na seznamu UNESCO, klidná alternativa k známějším památkám na jihu země;
Mnichov - město kontrastů, kde se setkávají lederhosen s nejnovějším designem BMW, úžasné muzea a galerie s vulgárním atmosférou Oktoberfestu
Severofrízske ostrovy - pro hledající klid, slunce, písečné duny a čerstvý vzduch. Ostrov Helgoland byl během druhé světové války základnou německých ponorek, bunkry a podzemní tunely se dají objevovat dodnes;
údolí Rýna - dramatická krajina s úrodnými vinicemi, impozantními hrady a zasněnýma vinařskými vesničkami, v každé se koná jednou do roka alespoň jeden festival;
Weimar - centrum německého osvícenství, domů intelektuálů jako Goethe, Bach, Schiller, Liszt, Nietzsche, Kandinsky a Klee
Bezpečnostní rizika:
Německo je bezpečnou zemí, je však pamatovat na běžné bezpečnostní zásady, aby se člověk vyhnul krádeži, přepadu a pod. Zvlášť si třeba dávat pozor na nádražích či stanicích metra, letištích a sportovištích. Platný cestovní pas či identifikační kartu třeba mít stále při sobě. Německá policie má právo požádat kohokoliv a kdykoliv, aby prokázal totožnost.
Ačkoliv se to obvykle nedělá, německé celní a pasové orgány mohou požadovat prokázání dostatku peněz odpovídajících délce pobytu (25 eur na osobu a den, na dítě polovina, ale v odůvodněných případech to může být i více). K prokázání dostatku peněz stačí mezinárodní platební karty, cestovní šeky. Přechovávání drog a obchod s nimi se přísně trestá. V jednotlivých spolkových zemích se však legislativa týkající se drogové kriminality odlišuje.
Doprava v Německu:
Autem:
Délka perfektně udržované silniční sítě je přes 487 000 km, z toho bezplatných autostrád je přes 10 500 km. (Uvažuje se však o jejich zpoplatnění.) V nových spolkových zemích (v bývalé NDR) se mnoho cest nižší kategorie rekonstruuje na úroveň běžnou ve starých spolkových zemích.
Povolené rychlosti: v obcích a městech 50 km / h, mimo obce a města 100 km / h, na dálnicích se doporučuje nejvyšší rychlost 130km / h. V bývalé NDR rychlost limituje stav vozovky. Nejvyšší povolená rychlost auta s přívěsem je 80 km / h. Děti do 12 letř musí sedět v dětských sedačkách.
Od 0,3 promile alkoholu v krvi hrozí odebrání řidičského průkazu nebo vězení. Německá policie zvykne kontrolovat technický stav motorových vozidel. Vzhledem k velké množství cyklistů, zejména ve velkých městech, jim třeba věnovat zvýšenou pozornost, při nehodě je totiž zákon v mnoha případech upřednostňuje.
Důsledně se dodržuje zásada přednosti vozidel přijíždějících zprava. Německá automobilová asociace (ADAC) poskytuje pohotovostní služby a rady i v rozhlase, pomáhá i zahraničním turistům, zejména členům přidružených motoristických organizací. Bez cla můžete dovést pohonné hmoty v zabudované nádrži auta a 10 l v příručním kanystru.
Autobusová doprava:
směřuje na malých úsecích do vesnic a městeček zejména tam, kde nevede železnice. Provozuje ji Pošta, Německé železnice (DB) nebo soukromí dopravci. Je i několik dálkových expresních linek.
Železnice:
síť je velmi hustá, vlaky jsou rychlé (InterCity Express dosahuje rychlosti až 260 km / h; pohodlný, přesný, ale i drahý. Proto se vyplatí koupit si doma zpáteční jízdenka. Do promyšleného železničního systému jsou zapojeny i velké letiště (Frankfurt, Mnichov, Berlin-Schönefeld, Düsseldorf, Stuttgart). Na dálkové vlaky se vyplatí rezervace. Mládež do 26 r. má možnost výhodných slev. Mnoho spojů přepravuje ve zvláštních vagónech i kola.
Letecká doprava:
se objemem řadí k evropské špičce. Z hlavních letišť (zejména Frankfurt a Mnichov, ale i Hamburk či Düsseldorf) je linkové spojení do více než 250 nejdůležitějších měst všech kontinentů. Kromě hlavních letišť je stále více denních spojení po Evropě i z provinčních letišť (pro pravidelnou leteckou dopravu je v zemi přes 20 mezinárodních a dalších dopravních letišť).
Na hlavní letiště létají důležité letecké společnosti téměř z celého světa. Nejdůležitějším německým dopravcem je Lufthansa (loni přes 50 mil.. Cestujících), největší letiště je ve Frankfurtu. V Německu působí i velké nízkotarifné (levné) aerolinie (největší je Air Berlin) a vysoce rozvinutá je turistická (charterové) doprava (největší společnost Condor / Thomas Cook).
Lodní doprava:
Německo je velmocí v nákladní dopravě. Pro nákladní dopravu mají význam i Labe a Dunaj, Rýn i Mohan jsou propojeny kanály tak, že zajišťují spojení Severního s Černým mořem. Trajekty plavou z přístavu Cuxhaven na ostrov Helgoland, na Východo-i Západofrízske ostrovy, do Dánska, Švédska, Finska, Norska, Velké Británie a Lotyšska. Z Bremerhavenu, Hamburku a Kielu plavou obrovské námořní výletní parníky k břehům severní a jižní Ameriky, Afriky a po Středozemním moři.
Passau v Bavorsku je výchozím přístavem na dálkové plavby luxusních turistických lodí až po ústí Dunaje do Černého moře. Výletní lodě společnosti German Rhine Line plavou i po Moha, Mosel, Rýně, Neckar a Weser v Německu až do Holandska a Švýcarska a po Labe do Drážďan a do Hamburku. Výletní lodě a trajekty plují i po Bodamském jezeře Chiemsee a dalších velkých jezerech.
Velvyslanectví:
Odkaz zde
Dějiny:
Ve starověku jižní část Německa obývali Keltové, severní část Germáni. Porýní a Podunají byly pohraničními oblastmi Římské říše, zde byly hranice svobodné, na Římské říši nezávislé Germánie. V 2. stol. začali území osidlovat nové germánské kmeny - Sasi, Frankové a Alemania. V 5. stol. se na území dnešního Německa vytvořily první kmenová vévodství, které byly postupně včleněna do Francké říše. Po jejím rozpadu v r. 843 se území stalo součástí Východofranské říše.
Jednotlivé německé územní celky sjednotilo Sasko v 10. stol. - Saský vévoda Jindřich I. Vtáčnik byl v r. 919 korunován za německého krále. Jeho nástupce Ota I. v r. 962 papež korunoval za císaře Římské říše (později Svaté říše římské). V 11. stol. se však říše fakticky rozpadla a jednotlivé části byly samostatné, podřízené Svaté říši římské pouze formálně. To pokračovalo i v dalších stoletích, od 14. stol. vládnou Lucemburků - český král a římský císař Karel IV. se snažil o stabilizaci poměrů, ale na centralizaci moci rezignoval.
Za jeho nástupců se však situace v říši opět destabilizovala. Od r. 1438 až 1806 vládl Německu rod Habsburků, ačkoliv centralismus se upevnit nepodařilo. V 16. stol. územím dnešního Německa, v souvislosti s reformací, zmítají náboženské konflikty. Rozpad území dokončila třicetiletá válka. Po tzv.. Vestfálském míru v r. 1648 bylo Německo roztříštěné na 300 malých státečků. Většina z nich zanikla během napoleonských válek. V r. 1806 éra Svaté říše římské definitivně zanikla.
Porážka Napoleona paradoxně posílila nejsilnější německé státy, zejména Prusko, které začalo znovu sjednocovat Německo. Po sérii válek s Rakouskem a Francií, v nichž Prusko (resp. Německo) získalo významné území, bylo r. 1871 vyhlášeno tzv. Německé císařství. Expanze Německa pokračovala iv následujících letech a to krajinu vehnalo do první světové války. Německo bylo poraženo a ztratilo některá území, o. i. část Slezska ve prospěch nově vzniklého Polska.
V r. 1918 vznikla republika, v r. 1933 se dostali k moci nacisté. Nejdříve se krvavě vypořádali s vnitřní opozicí a pod vedením diktátora Adolfa Hitlera začali expandovat do sousedních zemí - anšlus Rakouska, rozpad Československa.
V r. 1939 napadením Polska rozpoutalo Německo nejkrvavější konflikt v dějinách lidstva, druhou světovou válku. Nacistická armáda se v prvních letech zmocnila mnoha území, bez odporu obsadila téměř celou Evropu, pak se však, po několika zdrcujících porážkách v Sovětském svazu, a vyloděním spojenců v západní Evropě, situace obrátila.
V r. 1945 nacistické Německo kapitulovalo a Hitler spáchal sebevraždu. Země byla rozdělena na čtyři okupační zóny - americkou, anglickou, francouzskou a sovětskou. Zatímco ze tří zón západních států vznikla v r. 1949 Spolková republika Německo, která se od r. 1955 stala členem NATO (za vlády kancléře Adenauera 1949 - 63 se kromě důsledné denacifikácie Německo od začátku podílela na evropské integrace), ze sovětské zóny vznikla v r. 1949 Německá demokratická republika, která byla vazalem SSSR až do r. 1989. Revoluce v NDR znamenala konec sovětské vlády nad východním Německem. Lidé zbourali Berlínskou zeď, symbol tzv.. studené války a rozdělení Německa. O rok později se obě země sjednotily.