Jak cestovat vlakem v Polsku

Koleje Wielkopolskie.jpg

Zapomeňte na auto – díky železniční síti, která sahá z největších měst do všech koutů Polska, je cestování vlakem mnohem lepší způsob, jak poznat zemi. Ať už budete odjíždět ze zářivého nového nádraží nebo ze staré rozpadající se stanice, ať pojedete po vytíženém hlavním tahu nebo po klidných vedlejších trasách, zbrusu novým vlakem nebo ve vagonu z dob komunistického režimu, cestování polskými vlaky nikdy není nuda. Zde uvádíme některé věci týkající se komplexní a někdy matoucí sítě železnic v Polsku spolu s tipy, které Vám pomohou se zorientovat.

Vlakové společnosti v Polsku    

Rozsáhlý železniční systém v Polsku byl stmelen dohromady z oddělených sítí pocházejících z 19. století, které byly vytvořeny v dobách německé, rakousko-uherské a ruské říše. Některé z vzniklých zvláštností jsou stále patrné: hustší pokrytí a častější spoje jsou na západě než na východě země a místní vlakové stanice mají různý architektonický styl. Další aspekty byly zděděny z poválečného komunistického období nebo přišly společně s renovací v 21. století.

Dálkové meziměstské vlakové trasy provozuje národní železniční společnost PKP, zatímco kratší cesty obstarávají odpovídající vlakové společnosti daného regionu. Pokud například pojedete do okolí Varšavy, můžete cestovat se společností Koleje Mazowieckie, zatímco z Poznaně do Hnězdna nejspíše pojedete vlakem patřícím Koleje Wielkopolskie.

S tímto rozdělením si však nemusíte dělat starosti. Na většině nádraží je systém jízdenek jednotný, ale na některých větších nádražích se nacházejí oddělené prodejny (budky) jízdenek pro dálkové a regionální vlaky.   

Jízdní řády vlaků    

Některá větší nádraží používají tabule s odjezdy podobné těm na letišti, ale zbytek (až po nejmenší zastávky u trati) dodnes má pouze papírové rozpisy odjezdů a příjezdů. Klíčová je u nich barva: žluté plakáty jsou seznamy odjezdů a bílé jsou seznamy příjezdů. Každý obsahuje čísla a jména vlaků, zastávky na trase a vybavení ve vlaku.

Rychlejší vlaky s méně zastávkami bývají vytištěny červeně, zatímco pomalé vlaky (polsky označované pociąg osobowy), které zastavují i na méně frekventovaných místech, jsou tištěny černě.   

Jízdní řády vlaků a jsou k dispozici na stránkách společnosti PKP: rozklad-pkp.pl.

Kupování jízdenek    

Po mnoho let bylo možné jízdenky koupit jediným způsobem, a to na stanici, kde jste se museli domluvit u přepážky. To stále platí na malých nádražích (ale i na některých větších), takže než se postavíte do fronty, připravte si, co chcete říct, anebo napište na papír, odkud kam chcete jet včetně časů a míst, a předložte ho u přepážky. U dálkových tras je dobré vědět, že pierwsza klasa = I. třída a druga klasa = II. třída. Mnohé větší stanice však v posledních letech instalovaly také prodejní automaty na jízdenky.

Hledání nástupiště    

Najít správné nástupiště není vždy tak snadné, jak se může zdát. V Polsku mají obě strany nástupiště stejné číslo, takže mohou např. z nástupiště 2 odjíždět zároveň dva vlaky. Na některých nádražích už sice uvádějí také číslo kolejí, koleje však mohou být očíslovány různě a neuspořádaně, ne v numerické posloupnosti.  Právě tento zmatek je nejvíce stresujícím aspektem při cestování vlaky v Polsku, ale nezoufejte – existují způsoby, jak zajistit, že budete na správném místě.

Pokud budete mít štěstí, větší nádraží bude mít digitální značení na každém nástupišti, které Vás bude informovat o cílové stanici příštího vlaku. Lepší je však dívat se na bok vlaku. Buď to bude novější model s digitální tabulí, anebo starší verze s kovovou tabulí se seznamem zastávek. Pokud si stále nebudete jistí, zeptejte se některého cestujícího, kam vlak jede.  

Polské vlaky    

Polské vlaky jsou něco jako bonboniéra Forresta Gumpa: nikdy nevíte, co si vytáhnete, dokud to neuděláte. Na kratších regionálních trasách pomohly fondy EU zavést elegantní moderní příměstské vlaky, což je obvykle jeden vůz s pevnými utěsněnými okny. Jindy se však můžete ocitnout v některém ze starších vlaků určených na kratší vzdálenosti s opotřebovanými plastovými červenými sedadly, dýhou a s okny, které (ač těžko) lze otevřít. Podobné je to i na dlouhých tratích; nejdražší třída Express InterCity používá rychlé vlaky 21. století s otevřeným plánem sezení.

Mnohem zajímavější jsou však starší vagony určené na delší vzdálenosti, které jsou rozdělené na kupé: ve II. třídě je 8 zelených polstrovaných sedadel a v I. třídě 6 červených sedadel. Opatřete si místo u okna v I. třídě s praktickým malým stolkem a výhledem na okolní krajinu a užívejte si příjemné nostalgie.

Pozoruhodná nádraží

Polská nádraží a vlakové stanice jsou fascinující směsice starého a nového. Nepochybně nejatraktivnější je hlavní nádraží ve Vratislavi (Wroclaw Główny). Postaveno bylo v roce 1857 pruským královstvím a nedávno byly zrenovovány jeho ornamentální věžičky a nádherné interiéry.  

Na opačném konci časové linie se nachází stanice Poznaň Główny. Otevřena byla v roce 2012 pro fotbalový šampionát Euro, kterého bylo Polsko spoluhostitelem, a jedná se o zářivou stavbu ze skla a oceli, v současném duchu propojenou s velkým nákupním centrem.

Chronologicky mezi nimi se nachází hlavní nádraží ve Varšavě (Warszawa Centralna). Postaveno bylo v polovině 70. let 20. století a původně mělo být ukázkovým příkladem socialistické dopravy. Zvenčí vypadá jako masivní vesmírná loď a uvnitř se nachází prostorná jízdenková hala, hlavní hala podobající se bludišti a nástupiště pod zemí.   

Nejvýznamnější vlakové trasy v Polsku    

Na mnoha železničních trasách v Polsku neuvidíte nic víc než zelená pole a vedlejší ulice měst. Ale přesto tu najdete vlaky, kterými stojí za to cestovat jen kvůli vyhlídce.  

Jelenia Góra - Szklarska Poręba: pojedete ze slezského města Jelenia Góra vzhůru do pohoří Sudety a pak do Szklarska Poręba, což je příjemné letovisko, které slouží jako základna pro pěší túry a zimní sporty.   

Gdyně - Hel: z baltského přístavu Gdyně se na této trase dostanete po úzkém poloostrově Hel až do města Hel, které je oblíbeným přímořským letoviskem s dobrými podmínkami pro windsurfing.

Poznaň - Wolsztyn: trasa pro skutečné milovníky vlaků vede z Poznaně na místo, kde se nachází funkční depo pro parní vlaky ve městě Wolsztyn. Zde můžete nejen navštívit lokomotivní depo Wolsztyn (jediné v Evropě pro parní lokomotivy), ale také cestovat parním vlakem po trasách, které nabízí společnost Wolsztyn Experience.    

 

Víza


Vízum do Polska

Pro občany ČR platí bezvízový styk pro pobyt do 90 dnů od prvního vstupu na území země. Při pobytu nad 90 dnů je třeba si zažádat u příslušných úřadů o povolení k pobytu. Adresa...
více…

Lastminute a akční letenky


Akční letenka s business class Vídeň - Kolombo za 50790 Kč

Využijte akční nabídku levných letek s Etihad Airways v business class. Letenky jsou dostupné od listopadu 2024 do května 2025. Cena je za cestu tam i zpět. Každý cestující má nárok na libovolný počet...
více…

Výprodej letenek Turecko, Bahrajn, Katar od 2 490 Kč

Toužíte po exotice s nádechem tajemného Orientu? Pak zbystřete! Pegasus Airlines právě spustily akci, která vám vyrazí dech. Z Bratislavy můžete nyní vyrazit do kouzelných destinací již od neuvěřitelných...
více…

Akční letenky z Prahy do Barcelony od 2600 Kč

Zpáteční letenky z Prahy do Barcelony jsou dostupné už od 2600 Kč. Letenky jsou dostupné na spoustu termínů od května  do října 2024.   Cena obsahuje: zpáteční letenka včetně všech...
více…

Cestopisy


Krakov – historická metropole Polska

Krakov je jedním z nejlépe zachovalých historických měst v celé Evropě, a přestože je v Polsku až druhým největším, může Varšavě konkurovat ve všech směrech jako kulturní metropole země. Coby domov...
více…

Varšava

Polská metropole Varšava je moderní velkoměsto s neotřesitelnou výdrží a s bohatou historií. Co se týče krásy, vede sice Krakov, zatímco Gdaňsk nabízí nekonečné Baltské moře, ani jedno z těchto měst se...
více…

Lyžování v polském Zakopaném

U lanovky na vrcholu hory Kasprov vrch visel plakát s upozorněním na medvědy. Znázorněný exemplář byl huňatý, karamelové barvy a vypadal sytě, jakoby právě snědl nějakého lyžaře. „Hrozí tu opravdu...
více…