Velký bazar v Istanbulu a umění smlouvání
Složitá etiketa Osmanské říše přetrvává v mnoha každodenních rituálech, které se dodnes dodržují v její někdejší metropoli, městě Istanbulu. Dobrým příkladem je všudypřítomný a velmi formalizovaný systém pozdravů, který používají všichni místní a který odkazuje ke dvorským zvykům vytříbeným v sultánských palácích Topkapi a Dolmabahce. Podobně je systém obchodování nad sklenicemi s čajem dnes stejně běžný v silně konkurenčním a ultramoderním tureckém bankovním sektoru, jako byl v dobách, kdy zástupci vzdálených kolonií v turbanech odevzdávali sultánovi pytle se zlatem.
Donedávna bylo umění smlouvání dalším z těchto rituálů. Časy se však změnily a dnes ve většině maloobchodních prodejen ve městě převažují pevně stanovené ceny. Zde, stejně tak jako na mnoha dalších někdejších zastávkách na proslulé Hedvábné stezce, jsou velbloudí karavany dávno minulostí, kdy byly nahrazeny nadnárodními prodejci, moderními obchodními řetězci a stále jednotnějšími podmínkami nakupování.
Snad jedinou výjimku představují prodejny koberců, především ty, které se nacházejí v možná nejstarším nákupním centru na světě, v nádherném Velkém bazaru (také Kapalı Çarşı - Krytá tržnice). Založil jej panovník Mehmed II. Dobyvatel poté, co vtrhl do města v roce 1453, a bazar byl komerčním centrem říše po celá staletí. A přestože ho v posledních letech zatlačily do pozadí obchody a zařízení na druhé straně Galatského mostu, stále zde naleznete více jak 2000 rušných maloobchodních prodejen. Mnohé z nich přijaly moderní praxi stanovených cen, avšak některé – především obchody s koberci - stále hrdě praktikují staré umění smlouvání.
Pokud tedy navštívíte Istanbul a budete si chtít na bazaru koupit koberec či rohož, mohou Vám pomoct následující tipy:
- "oficiální“ ceny bývají uměle navýšeny, aby poskytly obchodní marži; pravidlem bývá 20–30 %
- nakupování zahrnuje mnoho aspektů osmanské etikety: vypijete čaj, vyměníte si zdvořilé pozdravy a ohodnotíte, jak důvěryhodný prodejce je; on si s Vámi dá čaj, vymění zdvořilé pozdravy a odhadne, jak důvěřiví jste Vy
- nikdy se nenechte dotlačit ke koupi něčeho, co jste nechtěli: čaj a zdvořilá konverzace je gratis, a pokud je přijmete, nemusíte už nic kupovat
- důležité je udělat si nejprve průzkum: vždy se podívejte na více míst a srovnejte kvalitu a ceny
- než začnete se smlouváním, rozhodněte se, jak moc určitý koberec apod. chcete a kolik jste za něj ochotni dát; důležité je u toho setrvat: prodejci jsou ve smlouvání velmi zkušení a mají spoustu triků, jak zákazníky přesvědčit ke koupi…
- Vaše první nabídka by měla činit asi 60 % původně požadované ceny; prodejce se bude smát nebo tvářit uraženě či rozpačitě – to vše je ale součástí rituálu
- pak učiní protinabídku ve výši 80-90 %; měli byste se tvářit zklamaně, vysvětlit, že jste si dělali průzkum a říct, že nejste připraveni zaplatit tolik; pak byste měli nabídnout asi 70 %
- v tomto stádiu byste se s prodejcem už měli mít vzájemně odhadnuté: navrhne Vám cenu, za kterou je ochoten prodat, a pokud to odpovídá tomu, co jste původně chtěli zaplatit, můžete „si plácnout“. A pokud ne, usmějte se, podejte ruku a odejděte.
Stejná pravidla platí také při nakupování některého textilu, šperků a starožitností na bazaru, neplatí však ve všech případech. Módní prodejny, jako je Abdullah Natural Products a Dervis Bath Accessories and Natural Textiles započaly trend stanovených cen a jejich příkladu následovalo mnoho dalších obchodů.
Pokud se díváte na možnost smlouvání v Istanbulu s určitou dávkou obav, můžete si oddechnout: předměty Vašeho zájmu budou nejspíš mít cenovku, ale ani kdyby ji neměly, předchozí návod a tipy Vám mohou celou záležitost usnadnit a zpříjemnit.