Základní a praktické informace Polsko
Polsko je stát ve střední Evropě, a je proslulý svým blízkým vztahem ke katolictví. Polsko hraničí na ztápadě s Německem, na jihu s Českem a Slovenskem, na východě s Běloruskem a Ukrajinou a s Litvou a Ruskem na severu. Ze severu má Polsko přístup i k Baltskému moři.
Název země: Polská republika
Rozloha: 312 683 km2
Státní zřízení: parlamentní republika
Geografická poloha: severovýchodní část střední Evropy, na břehu Baltského moře.
Časové pásmo: ČR 0 hod.
Podnebí: mírné, s poměrně studenými vlhkými zimami, léta jsou mírně teplé s častými srážkami, počasí je v každé roční době proměnlivé a těžko předvídatelné
Hlavní město: Varšava
Měna: Polský zlotý (PLN)
Jazyky: polština
Náboženství: římskokatolické (90%)
Elektřina: 220 voltů AC, 50 Hz, typ zástrčky: 2 kolíky, kulaté
Internetová doména: .pl
Telefonní předvolba: 004861
Státní svátky:
- 1. Ledna - Nový rok
- 6. Ledna - Tři králové
- 6. Dubna - Velikonoční pondělí
- 1. Května - Svátek práce
- 3. Května - Den ústavy
- 24. Května - Svatodušní svátky
- 4. Června - Tělo Kristovo
- 15. Srpna - Svátek Nanebevzetí Panny Marie
- 1. Listopadu - Svátek Všech svatých
- 11. Listopadu - Den nezávislosti
- 25. a 26. Prosince - Vánoce
Víza a doklady:
Po vstupu ČR a PR do EU od 1. 5. 2004 mohou občané České republiky cestovat do Polska na platný cestovní pas nebo občanský průkaz. Platí bezvízový styk na dobu 90 dnů. Přihlašovací povinnost musí být splněna po uplynutí tří dnů od překročení státní hranice Polské republiky.
Otevírací doby:
Banky:
Pondělí až pátek: 09.00 až 16.00 hodin
Soboty (pouze některé banky) - 09.00 až 13.00 hodin
Směnárny:
Pondělí až pátek: 11.00 až 19.00 hodin
Soboty: 10.00 až 13.00 hodin
Samoobsluhy:
Pondělí až pátek: 06.00 až 19.00 hodin
Soboty: 07.00 až 13.00 hodin
Ostatní obchody:
Pondělí až pátek: 11.00 až 20.00 hodin
Soboty: 09.00 až 14.00 nebo 16.00 hodin
Supermarkety:
zůstávají otevřené až do 2100 nebo 2200 hodin.
Pošty:
Pondělí až pátek: 08.00 až 18.00 hodin
Soboty: 08.00 až 14.00 hodin
Muzea:
Úterý až neděle: 10.00 až 17.00 hodin
Důležitá tel. čísla:
Policie - 997 nebo 112
Hasiči - 998 nebo 112
Ambulance - 999 nebo 112
Očkování:
Žádná povinná očkování mít nemusíte, doporučeny jsou standratní očkování jako tetanus, hepatitida A, atd.
Zdravotnictví:
Před odjezdem do Polska si u své zdravotní pojišťovny vyzvedněte Evropský průkaz zdravotního pojištění, kterým se musíte prokázat, pokud budete potřebovat neodkladné lékařské ošetření. Státní nemocnice v Polsku mají poměrně zastaralé vybavení, a potýkají se s nedostatkem finančních prostředků. V provozu jsou ale také soukromá zdravotnická zařízení, která jsou o poznání lepší. Před cestou do Polska doporučujeme sjednání zdravotního připojištění do zahraničí.
Bezpečnostní rizika:
Časté jsou krádeže aut, zejména německé výroby (Audi, BMW, Mercedes-Benz) a škodovek. Běžné je i vykrádání aut, kradou zejména autorádia. Proto se doporučuje parkovat jen na hlídaných parkovištích a nezastavovat na odlehlých místech. Množí se totiž i případy zastavování aut pod různými záminkami, když vytipované auto zastane, propadnou ho. Je dobré se za jízdy v autě zamknout a nemít na sedadle cenné věci, neboť zloději mohou ukrást i tak, že otevřou dveře auta stojícího na křižovatce a ukradnou kufřík, kabelku, mobil či fotoaparát.
Krádeže osobních věcí jsou časté i ve vlacích. Třeba se vyvarovat i nošení cenných šperků na místech větší koncentrace lidí. Zloději se nevyhýbají ani fyzickému násilí. Třeba počítat s nezájmem kolemjdoucích a laxnosťou policie. Při sepisování protokolu na policii třeba trvat na zápisu přesných údajů a přítomnosti tlumočníka. Při problémech je třeba si vyžádat kontakt s konzulárním oddělením či velvyslanectvím.
Policie ČR upozorňuje občany cestující do Polska, aby byli opatrní při výměně peněz na ulicích od náhodných osob. Oběťmi se stávají hlavně cizinci, kteří se chytnou často na nereálně výhodný kurz. Při přepočítávání peněz pachatel za pomoci společníka způsobí zmatek, například upozorněním o fiktivním příchodu policie a ujde i s penězi, případně po přepočtení částky nahradí svazek bankovek jinými s nižší hodnotou.
Musíte vidět:
Polsko patří mezi zajímavé turistické destinace, kromě historických měst má i 22 národních parků, asi 1200 přírodních rezervací a 400 chráněných oblastí. V jižní části, zejména ve vápencové Krakovská-Wielunskej pahorkatině je mnoho jeskyní a středověkých hradů.
Na jihu a při Baltském moři je několik starých lázeňských míst, kde léčí pohybové ústrojí, dýchací cesty, poruchy krevního oběhu, metabolismu, kožní choroby, revma. Největší lázně jsou Ciechocinek a Inowroclaw při Kujawy, k nejstarším patří Cieplice Zdroj, známé již od r. 1281, v zahraničí jsou známé i lázně Krynica, Zegiestow a Piwniczna.
Bohatá polská historie zanechala po sobě nádherné středověká města, které s oblibou navštěvují zahraniční turisté. Varšavu pokládají Poláci za město poměrně mladé, protože vzniklo "až" ve 13. stol. Během druhé světové války byla většina Varšavy zničena. Jednou z nejvýznamnějších pamětihodností je Královský zámek, dříve gotický hrad knížat ze 14. stol. Původně renesanční budova s barokními úpravami sloužila jako sídlo polského prezidenta. Koncem 2. světové války ho Němci zcela zničily. Dnes zde stojí přesná kopie původního zámku. Podobný osud měla i většina památek Starého města. Krásný je barokní Palác Rzeczypospolitej, kde je mnoho cenných výtisků národní knihovny. Lazienki jsou parkovým areálem se zámkem, přezdívaným také Palác na vodě.
Krakov se zapsal do historie nejen jako královské město, ale i jako město první polské univerzity a město, kde vytlačili první polskou knihu. Jeho staré centrum je zapsáno do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Dominantou je původně gotický hrad Wavel, bývalá královská rezidence. Centrem starého města je hlavní náměstí, ve středu s budovou ze 14. stol., kde původně sídlili obchodníci se suknem. Významnými památkami jsou i budova Jagellonské univerzity, Mariánský kostel ze 14. stol. s dvěma věžemi (vyšší má 81 m) a stará židovská čtvrť s muzeem.
Toruň na řece Visle vznikla v 13. stol. sloučením Kupeckého Starého města a řemeslnického Nového města. Historické centrum obklopují zbytky městských hradeb ze 14. až 15. stol. s baštami a střílnami. Před radnicí ze 14. stol. je pomník nejslavnějšího rodáka Mikuláše Kopernika. Jeho rodný gotický dům je při Biskupském paláci z konce 17. století.
Poznaň na řece Varta byla v minulosti několikrát sídlem polských králů a později biskupů. Městu dominuje zámek - bývalé sídlo Velkopolský knížat. Pod ním je celá řada významných církevních budov, o. i. i františkánský kostel a gotické budovy kostela a kláštera dominikánok. Za zajímavými jezuitskými budovami jen kousek od Starého náměstí je Chopinův park s pomníkem.
Na místě přístavního města Gdaňsk stál v 10. stol. slovanský strážní hrad. Osada kolem se rozrostla na město, ze kterého se stal jeden z největších světových přístavů. Během druhé světové války město Němci napůl zničili. Dnešní historické Staré město obklopují zbytky obranných hradeb ze 14. až 15. stol. Téměř všechny významné historické památky jsou podél Královské cesty vedoucí Dlouhou ulicí a Dlouhým trhem. Mariánský kostel ze 14. až 15. stol. je největší sakrální stavbou v Polsku.
Jak se dostat do Polska:
Autem:
Pokud pojedete do země autem, stačí řidičský a technický průkaz, zelená karta a doklad o zaplaceném povinném ručení. Pozor, řidič, který řídí motorové vozidlo pod vlivem alkoholu nebo psychotropní látky a zapříčiní smrt nebo těžké zranění jiné osobě, bude potrestán doživotním zákazem řízení motorového vozidla. Doživotním zákazem řízení motorového vozidla bude potrestán i řidič, který zavinil smrt nebo těžké zranění a uteče z místa dopravní nehody.
Přísnější tresty se týkají i případů recidivy vedení vozidel pod vlivem alkoholu nebo psychotropní látky. Trestní sazba je od 3 až 5 let odnětí svobody. Pro úplnost uvádíme, že v Polské republice je přípustné množství alkoholu 0,2 promile. Hodnota menší než 0,5 promile se trestá jako přestupek (peněžitý trest). Hodnota 0,5 promile a vyšší je klasifikována jako trestný čin.
Autobusem:
Mezi mnoha českými a polskými městy existuje pravidelné autobusové spojení.
Vlakem:
Do Polska jezdí z České republiky řada pravidelných vlakových linek. Provozují je České dráhy i Polská železniční společnost PKP. Protože jsou polské dráhy o něco dražší než ty české, je vhodné si zakoupit zpáteční jízdenku ještě v České republice. Více na www.cd.cz
Letecky:
Letecky se do Polska dostanete celkem snadno, protože mezi Prahou a Varšavou létá mnoho pravidelných linek. Tyto linky zajišťují česká letecká společnost ČSA a polská národní letecká společnost LOT
Doprava po Polsku:
Autem:
Silniční síť je hustá, má však rozdílnou kvalitu, na povrchu cest jsou často vyjeté nebezpečně hluboké koleje. Autostrád je poměrně málo, v západní části byly některé úseky postaveny ještě za německé okupace. V obcích a městech je maximální rychlost 50 km / h, mimo obce 90 km / h, na dálnici 120 km / h. Časté jsou zde kontroly pomocí radarů. Při nedodržení rychlosti vás čeká vysoká pokuta.
Dálniční poplatek se vybírá pouze na úseku Krakov-Katowice. Bezpečnostní pásy a výstražný trojúhelník jsou povinné. Tramvaje mají přednost v jízdě. Děti se smějí převážet pouze v autosedačkách. Od 1. října do 1. dubna musí mít všechna vozidla i během dne rozsvícená tlumená světla. Čerpacích stanic pohonných hmot je méně než v ČR. Polští řidiči jsou velmi neukáznění a běžně ignorují dopravní předpisy.
Autobusová doprava:
Národní autobusová společnost (PKS) má rozsáhlou síť linek. Od r. 1994 funguje i soukromá společnost Polski Express. Zastávky bývají obvykle nedaleko železničních stanic v centrech měst. Cestovní je srovnatelné s vlaky.
Železnice:
Polské státní dráhy PKP mají hustou síť, včetně relativně levných (ale v přepočtu o něco dražších než ŽSR) a efektivních spojů IncterCity, linky z Varšavy do Berlína, Kolína, Vídně, Budapešti a Prahy a přímé vozy do dalších zahraničních měst. Úsek Krakov-Varšava 292 km) projde expres za 2 a půl hodin. Mladým lidem do 26 r. nabízejí PKP mnoho dobrých slev.
Letecká doprava:
Varšava má denní spojení s nejdůležitějšími evropskými městy, New Yorkem a dalšími v USA av Kanadě, i linky na Blízký východ a do severní Afriky. Hlavním dopravcem je LOT Polish Airlines a společnost Direct Fly. Na regionálních vnitropolských linkách mezi 10 městy létá nová polská nízkotarifní společnost Centralwings, ve Varšavě a Krakově má základny pro lety do zemí EU i slovenský SkyEurope Airlines a ve Wroclavi maďarský Wizzair. Do Varšavy létají i nejvýznamnější evropské aerolinie.
Námořní doprava:
Trajekty jezdí z Polska do Švédska, Dánska a Finska. Důležitým polským dopravcem jsou Polferries.
Velvyslanectví České republiky v Polsku:
Informace zde
Dějiny:
Ve starověku území Polska osídlili germánské a pobaltské kmeny, v oblasti za Vislou byla zřejmě pravlast Slovanů, kteří od 6. stol. ovládli celé území, v 8. stol. byl jih součástí Velkomoravské říše av 10. stol. i českého státu. V r. 966 kníže Měšek I. přijal křesťanství a polské kmeny se sjednotily a vytvořily první polský stát.
Za vlády Boleslava Chrabrého (967-1025), který přijal titul krále, získalo Polsko v častých potyčkách se sousedy i značné územní zisky (na čas ovládlo i Čechy) a vliv ve střední Evropě. V 13. stol. území postižené nájezdy Mongolů, od 14. stol. sílí vliv Řádu německých rytířů, proto Polsko vstoupilo v r. 1389 do unie s Litevský velkoknížectví.
Postupně Litva získala v Polsku hlavní slovo. Polsko-litevský svazek hrál v 16. a 17. stol. výraznou roli při obraně proti Turkům. V 17. stol. získala velký vliv na řízení státu vysoká šlechta (Sejmu s právem veta) - úpadek centrální moci, na druhé straně za vlády Vazovcov ovládlo Polsko západní oblasti Ruska i Moskvu, v druhé polovině 17. stol. bylo Polsko v hluboké krizi, co využívalo Prusko, Rusko a Rakousko. Koncem 18. stol. se země třikrát dělila a v r. 1795 se existence samostatného Polska skončila.
Za napoleonských válek vzniklo na území dnešního Polska Varšavské velkoknížectví, které ovládal Napoleon. Po Vídeňském kongresu v r. 1814 a 1815 se stalo Polským královstvím, kterému vládl ruský car a Polsko bylo fakticky ruskou kolonií.
Nezávislé Polsko bylo obnoveno v r. 1918. Ve válkách se sovětským Ruskem získalo část Ukrajiny, Běloruska a Litvy, včetně hlavního města Vilnius. V r. 1939 nacistické Německo přepadlo Polsko, které si zemi na základě paktu Ribbentrop-Molotov rozdělilo se Sovětským svazem. Když v r. 1941 Německo zaútočilo na SSSR, mnoho Poláků se přidalo k sovětskému vojsku.
Masový odboj propukl na všech frontách okupované země. Varšavské povstání bylo krvavě potlačeno. Ve válce Polsko utrpělo relativně největší škody. Nacisté povraždili miliony Poláků a polských Židů. Na polském území byly největší nacistické vyhlazovací tábory (Osvětim).
Postupimská konference v r. 1945 určila nové hranice; Polsko ztratilo 11 mil.. obyvatel. Po válce řídil politický a ekonomický život v Polsku Sovětský svaz. Protesty a demonstrace proti režimu v r. 1956 a 1970 byly potlačeny, ale kruté represe nedokázali vymazat náboženské cítění Poláků. V r. 1978 se stal papežem Polák kardinál Karol Wojtyla (přijal jméno Jan Pavel II.).
Jeho cesta do Polska v r. 1979 zdůraznila sílu církve a byla impulsem k odporu proti režimu. V r. 1980 vypukly v loděnicích v Gdaňsku stávky, které organizoval vůdce ilegálních odborů Solidarita Lech Walesa. Komunistická vláda musela udělat ústupky, ale brzy vyhlásila výjimečný stav. Odpor se však nezastavil. Další vlna stávek vedených solidaritou začala v únoru 1988 a donutila vládu vyjednávat.
V červnu 1989 se konaly první, alespoň částečně svobodné volby (komunisté měli garantovaný určitý počet míst). Kandidáti Solidarity získali v Sejmu všech 35% míst vyhrazených pro opozici. Tadeusz Mazowiecki se stal prvním nekomunistickým premiérem v sovětském bloku. Polsko se stalo v r. 1999 členem NATO a v r. 2004 EU.